Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Dietter

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Dietter

jan 4 2020 - 17:14
Noen her som har forskjellige erfaringer med dietter? Fasting, lavkarbo, vegan... Om det gjør noe forskjell med velvære osv
Avatar

Re: Dietter

jan 5 2020 - 04:24
Vil anbefale deg å spise masse grønnsaker og rent kjøtt som fisk, kylling og kjøtt. Det kan ha mye å si for velvære å bevege seg også :)
Avatar

Paleo

jan 5 2020 - 18:09
Så type paleo?

Har ikke blitt så mye grønt på en stund nei. Kjøtt en del. Fordi jeg vil ha protein, og sliter med å vokse. Men også masse karbohydrater og sukker.

Jeg faster mye. Der er jeg disiplinert

Avatar

jo

jan 5 2020 - 22:20
Ja, og det virker. Men man bør ikke spise for mye kjøtt heller. Paleo, grønn keto eller lavkarbo er alle gode alternativer. Anbefaler ikke vegan, man kan så fort bli underernært om man ikke vet hva man gjør.
Hilsen gutt 25 fra bergen
Avatar

Depresjon og mat

jan 6 2020 - 21:28
Jeg tenker at mat kan være ganske direkte involvert i depressive tilstander. Men sverger ikke nødvendigvis til en bestemt diett. Har prøvd mye. Virker som det er flere veier til rom, men hvis mange deprimerte blir bedre av paleo kan det jo være at det er det beste valget for deprimerte
Avatar

Å starte

jan 8 2020 - 00:58
Har dere noen tips på enkel måte å start på? Med paleo
Avatar

Hei !

mars 8 2020 - 07:17
Jeg anbefaler at du leser boken Kinastudien.Den er hovedsaklig om verdens største kostholdsstudie.Jeg anbefaler å lese boken før du leser noen som er negativ til den.For man kan mistenkeliggjøre det meste.Har du lest boken kan du gjendrive mye av kritikken.I og me at jeg spiser forholdsvis mye frukt og grønnsaker ,er det viktig for meg å ta tilskudd av vitaminer og noe som muligens er mineral.Vet ikke definisjonen,men vet hva produktet heter.Når det ikke er nok d-vitamin fra solen,tar jeg shift SuperNaturlig-D3Tm.En pille hver dag.Og jeg tar Solary Balansert Mega-B-stress.En pille om dagen.I tillegg tar jeg Tangpulver grovt.Litt hver dag.Kan av og til hende jeg glemmer å ta det nevnte.Har gjennomgått lister over mat med viktige vitaminer og mineraler.Har valgt ut de som er «høyt « på listen og som jeg liker.Hvitløksbåt liker jeg ikke , men jeg spiser den med soyamelk i munnen,da merkes nesten ikke den vonde smaken.Kan vel bruke vann også,men da tror jeg smaken av hvitløk merkes nos mer.Spiser paprika,syns ikke den er god, men grei nok allikevel.Neste innlegg blir tips om valg av mat.
Avatar

Hei ,

mars 8 2020 - 08:26
Frokost: 25 prosent av et 750 gram brød.Spiser oftest et brød som heter Grovbrød.Under navnet står det :sunnhet til folket.Det er 100 grovt og smaker godt.De har det på Kiwi.Tror det er et av brødene de selger mest av.Det har gjort det bra på en eller flere sunnhetstester.Hender jeg spiser andre grovbrød også.Jeg har banan som pålegg.Spiser en tomat ,bare alene ,ikke sammen med noe annet(jeg deler den i fire deler før jeg spiser den).Spiser en appelsin,ikke sammen med noen annen mat.Tar ett glass vann.Tar et glass soyamelk(oftest usøtet type).Hender de ikke har usøtet soyamelk i butikken,da tar jeg en annen type soyamelk). Lunch : Starter med å spise en eller to råe gulrøtter(antall avhenger av størrelsen).Etter det spiser jeg Cashewnøtter(kjøpt i fremmedkulturell butikk.Der kjøper jeg enten en 750 grams pose eller en 1 kg pose.).Noe dyrt ,men det holder en stund.Mengde 2/3 av et glass(ikke stort glass, omtrent.).Deretter spiser jeg en appelsin.Til maten blir det to glass/kopper vann. Middag : Først koker jeg løk i en stekepanne med vann i.Koker ikke lenge.Etter at det er kokt spiser jeg det sammen med en hermetisk boks brekkbønner eller en hermetisk boks med erter.Boksene har vann i seg , så bønnene og ertene er ferske(ikke tørre). Deretter spiser jeg 1 eller 2 kokte poteter sammen med vegansk fars(oftest).Den varmes i stekepanne.Vet ikke hvordan det gjøres i mikrobølgeovn tror jeg.Det er flere andre veganske alternativer.Prøver flere av dem.På lørdager pleier jeg å skjeve ut med noe som er ekstra dyrt: Vego Schnitzel.Den er veldig god.Det er ulike versjoner av flere av de veganske alternativene.Desverre er vegansk mat som skal erstatte kjøtt oftest dyrt.Til maten blir det 1 glass/kopp vann og et glass/kopp soya melk(oftest usøtet). Til kvelds : Først spiser jeg en halv rå paprika.Deretter spiser jeg 25 prosent av et brød på 750 gram.Har banan som pålegg.Til kvelds nesten hver dag spiser jeg en hvitløksbåt.Den spiser jeg oftest sammen med soya melk,da smaker man nesten ingen ting av den «bitre» smaken .Kan spises med vann også,men da smaker man mer av løken.Tar også litt honning.Tar en spisekniv og tar honning på den og spiser fra kniven.Til slutt spiser jeg havregrøt.AXA Bjørn. Lettkokte havregryn.På steke plate kokes den i 3 minutter.Må røres ofte så ikke blir for stekt nederst ved grytebunnen.Jeg vet ikke hvordan den tilberedes i mikrobølgeovn.Før jeg spiser havregrøten strør jeg på sukrin.Sukrin er et alternativ til sukker.Det ser ut og smaker som sukker,Det er dyrere men sunnere.Siden jeg «bare bruker det på grøten holder sikringen en god stund.Tillegg er et glass vann og et glass soyamelk(oftest usøtet). Må ta med at det blir måltid med kjøtt oftest rundt 2,3 ganger i uken i forbindelse med besøk hos andre.Eller i blant fisk isteden .Ute på spisesteder blir det oftest kjøtt,eller hos venner,eller ved besøk hos meg.I tillegg hender det at jeg spiser bla .vafler,boller utenfor min leilighet. Må presisere at med 2,3 ganger i uken mente jeg 2 kjøttmåltid og 30 prosent av et kjøttmåltid,altså mente jeg ikke 2-3 kjøttmåltid i uken.
Avatar

Hei

mars 8 2020 - 08:37
Må få med at jeg også spiser en nøttemiks .Den er med ristede nøtter med tørket frukt.Uten tilsatt salt.Det er et først price produkt Kiwi har.Posen er 600 gram og miksen er veldig god.Den kan bli et alternativ til søtsaker.Jeg syns den smaker bedre enn sjokolade.Må ta med at jeg ikke er helt konsekvent når det gjelder mat.Nøttemiksen er også billig.
Avatar

Diett

juli 3 2020 - 23:13
500 kcals om dagen
Avatar

500 kcals

juli 3 2020 - 23:28
500 kcals om dagen... Interessant. Noen som er like alternative som meg. Jeg går sånn to dager og ikke spiser. Drikker somregel en latte og noe sånt. Så fyller jeg på med 2000-3000 kaorier en dag.

Hvordan fungerer du med det? Syltynn? Null energi?
Avatar

Re: Dietter

juli 5 2020 - 22:57
Formålet mitt er å føle seg bedre, noe jeg gjør. Normalt kosthold er helvete. Jeg har sett noen freaks som fungerer veldig bra på bare noen hundre kalorier om dagen. Wim Hof kan bade en time i isvann. Folk får til rare ting. For de fleste går ikke sånne ting
Til forsiden