Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 24 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Den trøstende maten

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Den trøstende maten

juli 29 2021 - 08:46
Hei! Vet ikke om det er riktig og skrive her. Men jeg må vel karakterisere meg selv som en trøstespiser. De siste årene har jeg gått kraftig opp i vekt. Jeg bor alene med alt for stort hus som jeg ikke greier og ta meg av både pga økonomi og pga depresjon. Og maten jeg trøster meg med er stort sett dårlig. Så i går litt på dokumentaren narkolanger hvor en mann vet at dopet er dårlig for han. Alikevel higer han etter det. Nå er jeg vært hjemme med forkjølelse, og det verker i hele kroppen. Alikevel propper jeg i meg sjokolade og ostepop. Jeg føler meg som et ekkelt dyr. Jo jeg spiste en kurv bringebær også, men higen er etter det dårlige. Salt, søtt og fett. Hode gjør vondt, jeg tar hodepinetabletter, men ikke noe fungerer. Alt er vondt og håpløst
Avatar

Re: Den trøstende maten

aug 5 2021 - 23:51
Prøv å slutt med det gradvis. Skriv gjerne ned mål eller/og bruk apper. En app som kan være bra er lifesum. Der kan du bli motivert til sunnere livsstil å få slutt på trøstespising, inkludert trening. Du legger til i den appen hva du har spist og om trent, osv. Og så kan du se oversikt og statistikk over alle dagene.

Den hjelper meg. Vet det er tungt. Å skaffe seg en hobby eller fritidsprosjent du tar opp istedet for trøstespising kan å være bra. Det kan være strikking, sy men og noe på data, som foto? Hva enn du liker, erstatt det med trøstespising og vær litt streng ned deg selv.

Det tar 21 dager å legge til nye vaner leste jeg en plass.

Når du er på butikken, vær å bestemt. Ikke gå forbi ostepop hylla, og ikke kjøp noe sånt som bidrar kun til trøstespise. Lag gjerne handleliste og kjøp bare det på lista, ikke noe mer.

Avatar

Substitutt for trøst / omsorg.

aug 6 2021 - 11:28
Noen misbruker mat , andre misbruker alkohol , piller osv osv.

Sunn matplan kan regulere blodsukkeret så du ikke " mauler" innpå av det usunne nor du blir bråsulten.

Vet at mange har halveis sunn " krisemat" i skapet når triggeren til trøstespising setter igang ( popcorn / lett- sjokolademelk)

Et tips er å ta litt av dette og så bestemme seg for å vente 1 time før du gir deg hen til lysten å trø innpå. Da Kan være den ikke er så sterk lenger.

Distrahere seg selv er også godt tips . Legg planer med andre ( gå ut) eller noe annet substitutt som er lystbetont
Avatar

Re: Den trøstende maten

aug 13 2021 - 20:38
Hei,
Kan forstå deg. Trøste spiser selv. Når ting blir for tungt eller overveldet så gjerne prøver man å nullstill følelsene med mat. Har selv godt opp mye i vekt over kort til gjentatte ganger på grunn av dette. Og selv om kanskje man vil å råd med vekten eller så kan jo alle tips man vet ikke løse problemet permanent. Ville rådet deg å ta kontakt med ROS, som hjelper folk med blant annet folk som sliter med emosjonelt spising og andre spiseforstyrrelser eller med folk som har symptomer på forstyrrelser i spiser vaner.

For meg er det ofte det å først hver bevist over at; nå spiser jeg fordi jeg er stresset, overveldet, lei meg, andre negative følelser.
så gå videre til å jobbe separert med følelsene, hva kommer de av, du nevner økonomi og å ikke klare å holde det ryddig, som er helt vanlige ting mange sliter med. Gjør det selvfølgelig ikke mindre vanskelig å sitte i den situasjonen. Men er gjerne det å finne linkene til hva som utløser disse følelsene som du prøver å spise vekk. Er det noe annet du kan gjøre? Noen ganger kan det hjelper å lage et måltid som tar lang tid, som lasagne fra bunnen av. Jeg pleide å kakke grønnsakene i 1 time mens jeg hørte på noe video eller annet og bare sonet ut av følelsen jeg hadde. og da jeg spise spise jeg ikke overveldet mye som jeg ellers ville ha gjort. Hjerne vil bare unngå disse følelsen og det er å prøve å finne ut hva du kan gjøre i istedenfor, som du klarer. Noen går en tur. Det er også lov å kontakt fastlege eller psykolog og ligende tjenester som kan hjelpe enn å behandle depresjonen.
Jeg vil råde deg å ikke ignorer følelsen dine, fordi at de går ikke vekk før man erkjenner at dette er overvelde, for mye, for vondt eller annet. Gjerne spiser man eller andre ting fordi man ikke vill godta følelsene man har og løpe vekk eller ignorer de.

Kan hjerne snakke mer i chatt om du er interessert ´.
Til forsiden