Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Hjelp eller psykolog :/ sosial angst og relasjonsproblemer

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Hjelp eller psykolog :/ sosial angst og relasjonsproblemer

okt 18 2020 - 17:34
Jeg er en gutt på 19 år. Jeg sliter en del med sosial angst, generell angst og depresjon. Jeg studerer vernepleie men er ikke super motivert fordi jeg ikke helt vet hva jeg vil bli. Jeg har vonde tanker om meg selv og tror jeg ikke kommer til å oppnå noe i livet å bare bli en fattig tulling eller noe sånt. Jeg har vært hos psykolog hos helsestasjon for barn og ungdom. Dette hjalp ikke noe særlig. Skal prøve å skifte fastlege fordi den jeg har nå tar meg ikke på alvor. Slik at jeg kan få booket en skikkelig psykolog. Jeg studerer i Kristiansand. Kan du hjelpe meg å få en god psykolog som kan virkelig hjelpe meg? Jeg trenger virkelig noen å snakke med fordi jeg har det veldig tungt for tiden...
Avatar

Diskvalifisering av seg selv

nov 3 2020 - 21:11
Det høres ut som du diskvalifiserer deg selv i forhold til det å prestere og i forhold til andre.
Det finnes metodikk/verktøy som en kan bruke for å gjøre noe med dette.
Jeg har svart noen med dette:
1. Situasjon:
I mange tilfeller kan det være godt å få en oversikt. En oversikt kan selv om en vet at alt ikke er helt ok gi en tilfredstillelse og en slags trygghet ved at en har bedre kontroll.
For nå få til dette ville jeg tatt de tingene du sliter med punkt for punkt og satt ned på en liste. Til høyre på liste lager du 4 1,2,3,4 kolonner hvor overskriften er:
1. Er det noe jeg kan gjøre som kan bedre situasjonen.
2. Her skriver du ned eventuelt ting du kan gjøre.
3. Skriv ned hvordan du har tenkt å gjennomføre det du ønsker å gjøre.
4. Skriv ned når du vil starte opp.

2 og 3.
Hva styrer følelsene dine og hva kommer først av følelser og tanker. Dersom du havner på at tanken kommer først og at det er tanken som utløser følelser så finnes det en metodikk på å få styring og kontroll.
Tenk deg ABC der A er situasjonen som oppstår, B er tanken du får av situasjonen og C er følelsene og uro i kroppen.
Dersom situasjonen A er økonomi vil tanken B kanskje være. Dette klarer jeg ikke, Det kommer ikke til å gå. Slik kan tankene spinne videre med diskvalifisering av deg selv til alt blir negativt. Disse tankene vil igjen føre til at du opplever redsel, sinne og kanskje tristhet i C. Det er derfor særdeles viktig at du bryter dette og stedet å bryte det på er i B der tankene oppstår.
Og hvordan skal du få til det? Alle tanker som diskvalifiserer deg er såkalte søppeltanker som bare er der form å skape redsel, tristhet og sinne. Her kommer det viktigste: Ta for deg di negative tankene du får og skriv de opp på en liste. Til høyre for lista lager du 3 kolonner 1,2,3,
I kolonne 1 skriver du ned hvor mye du tror på den negative tanken med en skala fra 0-100 der 0 er at du nikke tror på og 100 er at du tror på den 100%. Eksempel er tanken: "Dette klarer jeg ikke" Kanskje du tror på den 70%.
Så er det i kolonne 2 spørsmål om det kan finnes en alternativ tanke. Skriv ned den alternative tanken. Eksempel til alternativ tanke kan være: "Jeg har klart det til før" eller "Dette kan ta litt tid men jeg får det til til slutt".
I kolonne 2 skriver du ned prosent hvor mye du kan tro på den alternative tanken. Eksempel kan være 80%.
I kolonne 3 velger du hvilke tanke du vil tro på.
Når du har bestemt deg for å tro på den alternative tanken vil det være lettere å kaste vekk søppeltanken.
Ved neste gang du kommer til en slik situasjon som vekker negative følelser eller uro i kroppen vil du kunne vite at nå har det vært en diskvalifiserende tanke som lager trøbbel igjen. Dette må en øve på men til slutt blir det enklere og tro meg, troen på en selv vil gi deg livsglede.
Denne form for mestring vil styrke fundamentet ditt.
Når livet er fullt av negative tanker som skaper redsel, tristhet eller sinne finnes det ingen eller lite plass til glede.
Til forsiden