Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Vekt

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Vekt

sep 12 2019 - 00:13
Sliter med vekten. Samme hva jeg spiser, antar jeg bare spiser mer om det er færre kalorier... for det er jo bare snakk om hva man spiser, trening har som kjent ikke så stor innvirkning.

Så det ble verre og verre med årene - det er bare å gi opp da?

Spiller vel egentlig ingen stor rolle, men man blir kanskje litt mer attraktiv ved å være slank og ikke BÆLFEIT. :'(
Avatar

Re: Vekt

sep 12 2019 - 01:14
Fysisk aktivitet virker inn. F eks at du gjør noe aktivt, du bruker tid på aktivitet i stedet for å ete, du kan treffe folk, en blir litt mer fornøyd med seg selv, du forbrenner kalorier, du bygger muskler, du kan treffe ei dame eller en mann alt ettersom, du får mer transport i kroppen, du viser deg selv og andre at du tar tak. Du ka oppleve mer. En aktiv feiting er mer attraktiv enn en passiv en, for å bruke din termonologi.

Og hvis du klarer å venne deg til å spise mindre så krymper magesekken og du trenger mindre mat for å føle deg mett.

Var det svar?
Avatar

Re: Vekt

sep 12 2019 - 10:19
Ifølge vitenskap så hjelper ikke trening / fysisk aktivitet. Nå er det ikke sikkert du "tror" på vitenskap da men. Det er jo ikke alle som gjør det.
Avatar

Re: Vekt

sep 14 2019 - 15:26
Fysisk aktivitet hjelper det. Det hjelper, men det er ikke nok å bare ha fysisk aktivitet viss en spiser usunt. Viss du spiser en 250grams sjokoladeplate må du gå i flere timer for å forbrenne vekk denne. Godteri og søtsaker er ikke det eneste med mye kalorier. Det mye mat som også har det.

Viss du sliter med ved vekta vil jeg anbefale deg å veie det du spiser, og telle kalorier. Det med at du spiser mer bare fordi det er færre kalorier stemmer nok heller ikke. Viss du spiser 3 små sjokolade kjeks blir du nok ikke mett, men kanskje du blir mett om du spiser 3 brødskiver istedenfor? De har samme kalorinnhold men det er andre forskjeller på dem. Personlig så bruker jeg te, kaffe og gulrøtter for å gi meg selv en metthetsfølelse.
Avatar

Re: Vekt

sep 14 2019 - 16:32
Grunnen til at det ikke hjelper med trening er at man spiser mer om man forbrenner mer, blir mer sulten. Ofte får man lyst på søte ting når blodsukkeret er lavt, feks etter trening.

Jo det stemmer for meg det med at jeg spiser mer når det er mindre kalorier. Feks poteter vs potetgull, spiser mer potet.
Avatar

Re: Vekt

sep 15 2019 - 10:40
Jeg spiser ikke søtsaker i det hele tatt. Det er ikke det at jeg ikke liker det. Jeg elsker godteri og har sikkert smakt alt du finner i butikken. Men, når jeg velger å ikke spise noe lenger blir det ikke det en tenker på når en blir sulten eller trener. Det er noen personer som har en dag i uka hvor de kan ta det helt ut og spise hva de vil, men jeg synes det er enklere å ikke spise det i det hele tatt. Litt som Anonymous Alcoholics i at det velger å gå vekk fra all alcohol. Du kommer deg ut av den sirkelen hvor en bruker det til noe som helst viss en velger å gå vekk fra hele sirkelen.

Jeg vet at det er vanskelig å starte. Du må finne grunnen til at du ønsker å starte godt inni i deg selv, også må du bare bestemme deg for at du skal fortsette.

* Vedd med noen, og ta du skal bevise for dem at du klarer det.
* Unngå sykdommer?
* Vil du ha en sommerkropp?

Hva er viktig for deg? Det må du finne.
Avatar

Re: Vekt

sep 15 2019 - 12:20
Det er individuelt hvilken effekt trening vs diett har, da det er flere faktorer som spiller inn, men generelt sett er det gunstig at et sunt kosthold kombineres med fysisk aktivitet for å holde fettprosenten nede, og det er bedre å fokusere på redusert fettprosent, enn redusert vekt, da vekta ikke trenger å endres nevneverdig ved trening fordi man gjerne øker muskelmassen. Muskler veier som kjent mer enn fett, så man kan til og med gå opp i vekt ved regelmessig trening.

Hvis du googler 'physical activity loose weight', så skal det dukke opp en nyansert artikkel via Healthline.

Ang. at du spiser mer når maten har færre kalorier, så må du begynne å begrense det generelle kaloriinntaket, som angstan var inne på. Det fins hjelpemidler på nett for å kartlegge ditt kaloribehov, men det beste hadde kanskje vært å få hjelp hos en ernæringsfysiolog.





Avatar

Re: Vekt

sep 15 2019 - 13:12
Nytter ikke uansett.
Avatar

Re: Vekt

sep 15 2019 - 15:06
Jeg har slitt med vekt lenge, og har gått ned i vekt mange ganger. Er igjen i gang nå.

Mtp aktivitet, finn en aktivitet du liker, om det er svømming, turer i naturen eller en time på treningsenter, da blir det lystbetont og lettere å få til. Ikke tenk at du gjør det for du skal ned i vekt, men gjør det fordi du vet det er godt for helsa di og ikkje minst den psykiske delen!

Få kunnskap om kalorier, regn ut din BMR (antall kalorier kroppen trenger ved hvile). Spis regelmessig gjennom dagen, helst hver tredje time, tenk protein og mat som gjør deg mett, du trenger ikke leve på kylling og salat. Skriv gjerne en matdagbok, og skriv opp gode og dårlige dager.

Ha gjerne en kosedag, eller to. Der du unner deg det beste du vet, og bare koser deg :) Det hjelper for meg. Du kan gjerne sende meg en pm om du har andre spørsmål. Jeg er ingen ekspert, men har litt kunnskap om det å gå ned i vekt.
Avatar

Re: Vekt

sep 15 2019 - 15:50
Joda, du kommer langt hvis du legger om innstillinga! Det krever en innsats, men det er langt ifra umulig. Det er mange før deg som har greid å snu livsstilen til det bedre, så jeg tror du kan klare det også.
Til forsiden