Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Trett om vinteren

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Trett om vinteren

des 7 2021 - 15:29
Jeg er ekstremt trett og energiløs hver eneste vinter. Ligger i senga mesteparten av dagen. Hver minste ting er et ork. Hater kulden.
Avatar

Føler med deg tjommi

des 7 2021 - 16:02
Det er helt forferdelig når vinteren kommer. Uten lys fra solen får jeg og eksremt mye mindre energi. Det er det dessverre lite å få gjort noe med, men det finnes ting som hjelper. Noe som har hjulpet meg til å ha det mye bedre psykisk og fysisk om vinteren er:

1. Vitamin D tilskudd. Stråling fra solen er kilden til produksjon av vitamin D i kroppen. Å ha tilskudd av det hjelper litt, selv om det selvfølgelig er mye bedre å få det fra solen

2. Fokus på døgnrytme. Prøve å stå opp og legge seg ved samme tidspunkt hele tiden. Spesielt i helgene. Kroppen er ekstremt tilpasningsdyktig, og ved å fokusere på døgnrytme og gjennomføre det lærer man kroppen å være våken. Det er vanskelig i begynnelsen, men hvis du klarer å holde døgnrytmen i ca 2 uker blir alt mye bedre. Du kommer til å merke det.

3. Trening: Å få inn noen treningsøkter i uken hjelper ufattelig mye. Trening gjør at du blir mer våken og får mer energi, ikke minst at du faktisk sover bedre om natten. Her og gjelder det å ha tålmodighet. For energien kommer først etter noen økter og at kroppen er vant med treningen.

4. Ikke kaffe eller koffein etter kl. 16:00, Om du legger deg slik som meg (mellom 23:00-24:00) er det lurt å la kroppen få tid til å kvitte seg med koffein før du legger deg.

5. Legg vekk mobil/PC/pad før leggetid. Det er kjedelig, men det er litt av poenget og. For at du skal få bedre insovningstid og kvalitet på søvn bør du lese bok på sengen. Ikke se serier, osv. Søvnkvalitet er svært viktig om vinteren.

Selv har jeg gjort slik at jeg har 1 time mer søvn om vinteren enn om sommeren.
Til forsiden