Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Ryggsmerter og beinsmerter grunnet fysisk inaktivitet

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Ryggsmerter og beinsmerter grunnet fysisk inaktivitet

feb 14 2021 - 12:44
Hei. Grunnet mye fysisk inaktivitet (stille-sitting) fikk jeg plutselig vondt i ryggen (rundt hofte-området) for noen dager siden, samt store smerter i det venstre beinet (grunnet nerve-tilknytninger til ryggen). Legen min rådet meg til å gå minst 1 mil hver dag i 8 uker for å bli kvitt alle disse smertene. Men hittil har jeg ikke merket noen vedvarende forbedring - selv om smertene avtar i stor grad under selve gåturen, samt i en liten stund etter gåturen.

Er det noen her som har opplevd det samme, og som har overkommet det? Jeg har hatt ryggsmerter én gang tidligere, og da løste jeg problemet ved å bare gå en del rundt kvartalet. Smertene gikk den gangen over i løpet av de første dagene med gåing - som er årsaken til at jeg stiller dette spørsmålet her, siden smertene er mye mer vedvarende denne gangen (i tillegg til at smertene som sagt også har flyttet seg til beinet mitt denne gangen).

Veit noen forresten om det er bedre å gå 1 mil på 1 tur per dag, eller om det er bedre å fordele 1 mil over flere små-turer per dag, for å eliminere disse smertene permanent?

Takker for alle råd.
Avatar

Hei

mars 2 2021 - 18:28
Nå skal man ikke gå imot en lege sin anbefaling da det er den som har undersøkt deg og ikke oss.
Kanskje supplere med en dynamiske bevegelser?
Mulig du har trokantbursitt?
Ta en tur til legen igjen og fortell om disse spørsmålene og ta en diskusjon rundt dette.
Avatar

1 mil hver dag i 8 uker

mars 18 2021 - 18:39
Det var jo en rimelig ambisiøs plan fra lege gitt at du ikke har noe grunntrening. 70 km i uka i 8 uker er jo en del. Oppfordrer til å starte noe mer forsiktig; 3-4 km og deretter øke, det burde gi bedre resultater samt også at du ikke mister motivasjonen. Mestringsfølelsen kommer etter 3-4 dager antar jeg, da man merker bedring raskt. Hva med noe musikk på ørene samtidig :-) Da kan du trene på salsabevegelsene samtidig (bra ryggtrening).

Best of luck, si ifra hvordan det går. Både opp- og nedturer. Uansett går det oppover.
Til forsiden