Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

OCD

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

OCD

mai 24 2018 - 22:52
Hei!
Jeg sliter med tvangstanker. Spesielt på kvelden. Jeg har slitt med dette i ca. 10 år. Det er som oftest før leggetid. Døren må bli lukket inntil på riktig måte, tannbørsten må bli satt riktig nedi glasset, hvis ikke må jeg ta ut og gjøre på nytt. Dytte sengen inntil veggen må bli gjort på en tilfredsstillende måte.

Små tvangstanker som jeg fint kunne klart meg foruten. Har prøvd å la være å gjennomføre, men det er veldig vanskelig når jeg skal legge meg. Da ligger jeg jo i sengen og skal prøve å sove. Men det eneste jeg klarer å tenke på er at jeg må fikse døren, sengen, skuffene etc. Ett eller annet. Det kribler i hele kroppen og blir nesten irritert hvis jeg ligger i sengen og prøver å la være å la tvangstankene vinne.

Det funker sjeldent. På dagtid har jeg det svært sjeldent, og da er det lettere å gå vekk fra problemet da det er mer som skjer.

Noen som har tips eller råd til hva jeg bør gjøre.
Avatar

Re: OCD

mai 25 2018 - 09:11
Hva skjer når du ta en handling vekk?
Kanskje du skulle prøve det over lengre tud.
Avatar

Re: OCD

mai 28 2018 - 14:26
Da blir jeg liggende å irritere meg og tenke på det helt til jeg gjennomfører det. Det er periodevis, og det er ikke alltid jeg har et så sterkt behov for å utførere tvangshandlingene.
Avatar

Re: OCD

mai 28 2018 - 18:10
Det er lurt å gå i terapi.
Eller har du vart i terapi.
Avatar

Re: OCD

mai 29 2018 - 13:58
Tvangstanker/tvangshandlinger forårsakes av et overdrevent kontrollbehov, som forårsakes av at man forsøker å kompensere for sin mangel av kontroll/trygghet vedrørende en spesifikk ting som man føler at det er svært viktig å ha kontroll/trygghet på.
(Graden av tvangstankene/tvangshandlingene kan derfor variere, siden de altså avhenger av ens grad av mangel på kontroll/trygghet i øyeblikket.)

Løsningen er dermed å finne ut hvilke spesifikke ting det er man egentlig mangler kontroll/trygghet på, og deretter forsøke å overbevise seg selv om at man faktisk har kontroll/trygghet nok vedrørende de spesifikke tingene. Kildene til denne positive overbevisningen kan være erfaringene man får fra eksponeringstrening, eller å forsøke og bevisst tenke annerledes rundt de spesifikke tingene som man føler at man mangler kontroll/trygghet på.

Et eksempel på en spesifikk ting som ofte er årsaken til tvangstanker/tvangshandlinger, er lav selvfølelse. (Altså mangel på kontroll/trygghet vedrørende sin verdi som person.) Det kan føre til at man ender opp i en "kontrollmodus" hvor alt hele tiden må overkontrolleres for å forsikre seg om at man ikke "gjør noe galt" - som ville vært "katastrofe" siden man allerede har lav verdi som person, og dermed tror at man ikke hadde kunnet taklet det hvis man hadde fått enda lavere verdi når man "gjør noe galt". Og derfor forsøker man å gjøre "alt" for å forhindre at man "gjør noe galt".
Til forsiden