Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Kan noen hjelpe? quetapin bivirkninger.

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Kan noen hjelpe? quetapin bivirkninger.

mai 8 2015 - 15:27
Jeg har store søvnproblemer som følge av "tankekjør", helst ettermiddag og kveld. Har slitt med det siden jeg var liten og i perioder sover jeg svært lite og i og med at jeg er mor og i 100% jobb føles det av og til ut som jeg såvidt klarer å holde "hodet over vannet".

Etter samråd med psykolog og lege ble jeg anbefalt og starte med quetapin.

Jeg begynte for en uke siden.
Dag 1: 50mg
Dag 2: 100mg
Dag 3 200mg
Dag 4 300mg

Da jeg på dag 4 tok 300mg fikk jeg mange ubehagelige bivirkninger da jeg la meg.
Bla. lynende lysglimt da jeg lukket øynene. Veldig var for lyder. Fikk sånn følelse som man får når man holder på å sovne, men våkner med et rykk med følelse at man faller, men det var mens jeg hadde øynene åpne. Fikk veldig dødsangst og når jeg endelig sovnet våknet jeg flere ganger av vonde mareritt.

Neste dag hadde jeg så mye angst og var skjelven og hadde det bare vondt. Ringte lege og fikk sykemelding da jeg ikke følte meg i stad til å jobbe.

Trappet så ned igjen til 200mg og da blir jeg trøtt og sover kjempe godt. Tar det ca. 1 time før leggetid.

MEN. Nå har jeg tatt 200mg hver kveld i 4 dager og fra morra til kveld har jeg det skikkelig kjipt. Angst, uro, rastløshet og vondt inni meg. Ja, egentlig føles det bare vondt og ubehagelig.

Snakket med lege igjen i går og hun rådet meg til å prøve å holde ut i 3-4 dager til og at når det roer seg vil jeg har veldig utbytte av disse medisinene fremover.

Det jeg trenger svar på er om noen av dere har prøvd disse medisinene og fått liknende bivirkninger. Hvor fort gikk det over? Håper det er noen som kan gi meg beroligende svar.
Avatar

Quetapin

mai 8 2015 - 17:21
Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg så mye, men jeg tar disse i en mye mindre dose. Jeg tar 15 eller 25 mg, varierer etter behov, på kvelden fast. Men jeg opplever litt av det du forteller om, men da helt klart i mindre grad. Det var jo en veldig stor dose hun satte deg på.
Når jeg har tatt dem på kvelden opplever jeg veldig ofte at jeg skvetter veldig eller får den følelsen av at jeg faller som du beskriver.
Jeg vet ikke om du opplever det, men jeg pleier å småvåkne midt på natten med en enorm trang for vann, jeg føler meg helt dehydrert. Samtidig pleier jeg å ha veldig levende og skumle drømmer som vekker meg rundt kl. 4 om natten, nesten hver natt :-/

Jeg merker også at de gangene jeg tar større dose, 25 - 50 mg, har jeg en følelse av svimmelhet langt utover dagen etter, og jeg sliter mer med å konsentrere meg om skolearbeidet.

Men som svar til spørsmålet ditt, så har jeg vendt meg mer og mer til dem, og plagene med dem var verre til å begynne med.
Jeg sovner mye lettere nå, og tankekjøret har nesten helt gitt seg :) Jeg har brukt dem i over en måned nå.
Men dersom det blir for ubehagelig for deg er du nødt til å be om noe annet.

Avatar

Re: Kan noen hjelpe? quetapin bivirkninger.

mai 8 2015 - 18:41
Tusen takk for svar :) "Godt" å høre at du har hatt litt av de samme bivirkningene. Da er det tydeligvis ikke helt unormalt. Godt at det har funket for deg og at det hjelper på tankekjør.

Skal trappe litt ned igjen i kveld og håper bivirkningene blir mildere da.

Er det noen andre som har fått angst/uro "dagen der på"?
Igjen, tusen takk for svar:)
Avatar

Re: Kan noen hjelpe? quetapin bivirkninger.

mai 9 2015 - 19:25
jeg går på samme dose som deg, men nå holder jeg på å trappe ned etter å ha gått på dem i to år. Jeg brukte veldig mye lengre tid på opptrapping, og kan huske at jeg ble nesten slått i svime av dem til å begynne med. Jeg har bivirkninger som restless legs, levende drømer, sløvhet og tretthet, følelsesavflatning og likegyldighet. Og di positive sidene er at tankekjørte er levelig og jeg sover på natta.
Nå når jeg er på nedtrappning, så er det kjempevanskelig å igjen kjenne på følelser. Jeg trapper ned fra 400 til 300 og det er ikke lett. Får disse medisinene pga angst, men har snakket med en annen lege som sier at så stor dose gis ikke for angst, men for psykose, som jeg ikke har hatt.
For meg var disse medisinene viktige. Di har gitt meg tid, di har gitt meg ro og di har holdt meg oppe så jeg har kunnet være med på hundeaktiviteter. Om du skal ha disse medisinene, eller ikke, er det ikke et svar på før i ettertid. Kjenn etter i ditt hjerte - det snakker alltid sant.
Avatar

Re: Kan noen hjelpe? quetapin bivirkninger.

mai 10 2015 - 10:16
Kjære Ffiiwweenn! Tusen takk for svar:)

Jeg har trappet litt og litt ned de siste dagene, har blitt trøtt og sovet veldig godt, men dagene har vært helt jævlige. Angst, uro, konstant vondt inni meg. Har hatt det skikkelig vondt. Nesten ikke fått i meg mat.

I går tok jeg den aller minste dosen. 25mg. Siste sjanse. Har googlet litt og sett at mange tar 25mg mot søvnproblemer etter behov. Sovnet og sov godt på den dosen. Usikker på hvordan dagen blir, for jeg har alltid følt meg tålig ok i formen de første par timene.

Heldigvis har barnet mitt vært hos sin far hele uken (ellers hadde jeg sluttet med en gang). Nå er barnet hos sin bestemor da jeg ikke følte meg i form. Vondt i mammahjertet:(

Hadde så håpet at disse skulle funke for tankekjøret og søvnproblemene. Ser det er så mange det hjelper for, så derfor jeg ikke ga de opp med en gang.

Hva annet tror du/dere kan hjelpe meg mot dette? Jeg går til psykolog og kan jo si at jeg har slitt mye med angst og depresjon for noen år tilbake. Men de siste årene har jeg vært angstfri og ikke vært deprimert. Går på 200mg lamictal som har hatt veldig god effekt mot depresjon.

Jeg er så glad og takknemlig for at jeg kan jobbe 100% og trives med det og livet generelt. Er bare tankekjøret som igjen fører til Søvmangel som er problemet. Det gjør at jeg i perioder sliter med å holde meg oppe. På jobb, som mor osv.

Denne uka har jeg hatt skikkelig panikk for at jeg har blitt denne personen igjen. Den personen som hadde angst for alt og var deprimert og ikke klarte noenting.
Tror du/dere det tar langt tid før bivirkningene gir seg? Jeg er så redd for å ikke føle meg bra igjen :(

Takk for alle svar. Kjempe takknemlig!
Til forsiden