Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Hei alle sammen!

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Hei alle sammen!

mars 23 2021 - 18:27
Dette er kanskje aller mest ett selvutvikling innlegg. For det jeg lurer på (trenger inspirasjon) er hvordan jeg i hverdagen kan kan ivareta og stoppe min indre kritiker. Hvilke verktøy har dere?
Har noen eksempler, men synes det er vanskelig å gjøre det automatisk i en arbeidsdag. Jeg vet ikke en gang hvs min indre kritiker forteller meg. Jeg opplever bare en ubehagelig følelse i brystet.
1) Puste meg gjennom dagen.
2) Normalisere følelsen! "Det er ikke så rart"

Idag klarte jeg å holde min indre kritiker litt på avstand. Men den har vært der hele dagen.

Hjelp! Rotete ble det! Men dere noe tanker?
Avatar

Re: Hei alle sammen!

mars 23 2021 - 18:50
Ikke rotete i det hele tatt.
———

Vi tror bestandig at hodet snakker sant, men hvis man observerer egne tanker, kan man se din indre kritiker tydelig. Alle tror de er alene om å ha en slik indre sabotør, men vi har det alle sammen.

Jeg tenkte i disse baner en stund:

Hva skjer med meg når jeg er i naturen? Hvorfor føler jeg meg så utrolig bra? Hvorfor slapper jeg av og er så lite anspent? Hva står i veien for at denne følelsen kan få større plass i meg ellers også?

Den siste setningen er sentral. Jeg merket at når jeg dro på tur eller noe som var noe annet enn «rutinene», så skrudde jeg på «rotteracet» når jeg var hjemme igjen. Men jeg startet da å dra med meg følelsen fra tur inn hjemme/«rotteracet».

F.eks. - den appelsinen og bålkaffen på tur, det var en god smak/følelse. Den tar jeg med i dagliglivet nå ved å f.eks. kjøle ned appelsinen og lage annen kaffe/drikke enn vanlig, og nyter dette svært sakte. Fjern det som skal gjøres om 15 minutter, utsett/be noen andre fikse det osv.

Dette fordi jeg tror styggen på ryggen også er en funksjon av rotteracet. Dermed er det bra å bremse opp og selv ta mere tid tilbake.

Generelt er det også bedre med «just do it» enn å tenke. Man kan tenke mens man gjør noe også. Ta med tanken på gåtur, støvsuging, sykkelfiks etc. Men ikke sitt rolig, da kommer det ofte en kritiker på besøk.
Avatar

Tanker!

mars 23 2021 - 20:09
Intressant det du sier om følelsen en har i naturen og skogen. Det minner meg på viktigheten av å tenke over hvorfor jeg har det bra akkurat nå. Hva står i veien for at denne følelsen kan få større plass i meg ellers også? Ja dette er virkelig noe jeg vil automstisere.

Men synes faktisk at det er vanskelig å jobbe med de gode følelsene også. Virker som om kroppen setter igang en blokkering. Hjernen min føles ut som bomull og jeg blir ganske nummen.

Jeg jobber med barn så er ganske aktiv hele dagen. Men den undre kritiker følelsen er der hele tiden(idag).

Lagde meg en setning da som jeg skal bruke!
"Det er ikke så rart" at jeg ikke enda klarer å forholde meg til min indre kritiker på en positiv måte da jeg ikke enda har verktøyene automatisert. Så jeg vil si til meg selv at jeg tilgir meg for dette og tillater å ta meg den tiden jeg trenger å bruke for å bli god.

Tusen takk for tanker Nidelven!
Selvutvikling er både veldig slitsomt, spennende og kaotisk.

Litt terapi må jeg også ha for å komme meg videre!
Avatar

Våge å akseptere de positive

mars 23 2021 - 21:11
Så bra at du er godt på vei mtp automatisering/skråblikk på hjernens forsøk på å overbevise deg. Hjernen ønsker bekreftelser (det er trygt), og derav serveres negativitet når dette har vært treningsprogrammet den siste tiden.

Usikker01: kanskje du har en tvil. En tvil som kommer når du opplever noe bra. Som gjør at du ikke helt våger å ta akseptere og bygge på disse positive opplevelsene. Som en forsvarsmekanisme mot evt. kommende nedturer. Er det mulig å gi litt mere f.... så vil det trolig bidra. Bare forsøk å overse (men akseptere) de tankene som kommer daglig, og la de passere.

Takk forøvrig :-)
Avatar

Nyttig å dele verktøy!

mars 23 2021 - 21:38
Her er mine:

- ville virkelig mine nærmeste venner tenkt det fæle jeg tenker om meg selv .

- hvorfor kan ikke jeg være raus mot meg selv , når jeg er så raus med andre folk ?

- er denne tanken jeg tenker NÅ viktig? Er den sann?

Avatar

Takk dere !

mars 24 2021 - 07:56
Hei Nidelven
Spennende at du nevnte order tvil. Måtte tenke litt på det du skrev. Men senere så dukket følelsen å tvile opp. Valgte å jobbe litt med den . Nedenfor er det ett eksempel på hvordan jeg bearbeider en følelse keg har hatt heke dagen. Men må trene på å ta følelsen der og da(i hverdagen)

Idag har jeg følt en del på følelsen tvil (vanskelig å få tak i følelsen). Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare alt jeg egentlig har lyst på. Men det suger en del energi og håp ut av meg (en sugende trykk i brystet). Innser at det er min indre kritiker som pirker bort i gamle sår.
1) Det er ikke så rart" at jeg enda ikke klarer å forholde meg til følelsen tvil (min indre kritiker) på en positiv måte da jeg enda ikke har verktøyene automatisert (men jeg øver meg).
2) Merker at jeg føler på en motstand istedenfor nysgjerrighet. Men samtidig ett brennende ønske om å forstå denne følelsen bedre.
3) Arbeidsrommet mitt: Jeg og tvilen står på den høye terassen å ser ut på alt jeg savner og drømmer om. Jeg og tvilen føler oss begrenset! Vi begrenser oss selv..
4) Takknemligheten dukker opp og vi føler på lettelse og er håpefulle. "Jeg er takknemlig for den personlige utviklingen min". Selv om jeg ofte føler det motsatte så blir dette viktig. Det gjør meg håpefull igjen.
5) Automatisk slo jeg ned forventingene og opp forhåpningene mine. Samtidig er det viktig å være tilstede og ha sansene åpne for muligheter.

Hei Rogajente
Fantastiske tips! Det med vennskap og relasjoner har jeg ikke hatt trygt før i voksen alder. Så her er det en del konsekvenser. Men noen gsnger tenker jeg de er lei. Men de vennene jeg har litt soredt rundt de er glad i meg. Men lever i egne bobler. Spesielt i korona tiden.

Men å være raus med meg selv er viktig. Hvordan gjør du det?

I løpet av dagen er det vanskelig å få tak i hva jeg tenker. Vet at tankene kommer først men i jobbhverdagen er det vanskelig å få tak i.

Klem klem alle sammen
Avatar

Å være raus m seg selv

mars 24 2021 - 10:09
Då pleier jeg å late som jeg er en venn av meg el annen bekjent

Når andre folk sier noe " dumt " , sliter med noe så er jeg veldig forståelsesfull.

Men når JEG sliter med noe , da er jeg ofte min verste fiende.
Avatar

Selvkritikeren

mars 25 2021 - 17:33
Ja det handler visst om å endre sine inngrodde handlingsmønstre. Det er en lang og tålmodig prosess. Rose seg selv og fokusere på det en en fornlyd med. Jevnlig!

Må kanskje begynne med en tråd for å rose en selv.
Til forsiden