Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Frukt

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Frukt

juli 7 2019 - 20:41
Mye sukker i frukt. Sunnere med grønnsaker. Erter og bønner og brokkoli.
Avatar

Ja

juli 7 2019 - 20:47
Ja sant det. :p

Spiser mye grønnsaker jeg hehe :D
Avatar

Re: Frukt

juli 9 2019 - 10:05
Frukt er ikke direkte usunt, så lenge det inntas i moderate mengder.
Avatar

Re: Frukt

juli 9 2019 - 10:23
Hva er moderat?
Avatar

Re: Frukt

juli 9 2019 - 11:49
Fra opplysningskontoret for frukt og grønt, angående kostholdsrådet '5 porsjoner om dagen':

En porsjon tilsvarer 100 gram. Det vil si at målet er å få i seg 500 g frukt, bær og grønnsaker hver dag, fordelt på halvparten frukt og bær og halvparten grønnsaker. Både friske, fryste, hermetiske og varmebehandlede frukt, bær og grønnsaker teller med. Tørket frukt kan også inngå som del av anbefalingene, men porsjonsstørrelsene bør justeres ned, og man bør velge produkter som ikke er tilsatt sukker. Et glass juice kan telle med som 1 av 5 om dagen. Når vi drikker juice er mye av fibret fjernet og da også noen av helseeffektene. Derfor anbefales det at vi ikke drikker mer enn 1 av porsjonene som juice.'
Avatar

Re: Frukt

juli 9 2019 - 11:52
Blir nok ikke feit av 2 dl juice.....
Avatar

Hei

juli 9 2019 - 19:21
Undersøkte forskjellen mellom sukker i frukt og i vanlig sukker.Det var overraskende liten forskjell.Det er bare å Google det opp.Men frukt er sunnere for inneholder viktige næringsstoffer.Ulik frukt har ulikt sukkerinnhold.Druer er vel en frukt med ekstra mye sukker.
Avatar

Re: Frukt

juli 9 2019 - 19:35
Er nok ikke bra med for mye uansett. Best å holde seg til bønner og erter og brokkoli.
Til forsiden