Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Bli trygg i meg selv!

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Mine 5 store kategorier

jan 2 2021 - 00:13

Jeg vil ønske alle ett godt nytt år. Men kanskje allermest ett år med utvikling.
Har sett litt tilbake på alle innleggene mine og innser at jeg har fokusert på fem kategorier gjennom denne tøffe måneden.
Men det er kategorier jeg vil bli bevisst på. Da kan jeg lett se hva jeg har klart å fokusere på i løpet av dagen.

HOVEDMÅLET mitt er fortsatt "Være trygg i meg selv".

Så dette skal jeg jobbe med framover også. Håper flere vil være med på dette.

Stor klem fra meg!

1) Jeg er takknemlig for at jeg kan være fysisk aktiv.
2) Jeg er takknemlig for at jeg klarer å gjøre noe godt for meg selv, roe meg ned, tilstedeværelse og puste.
3) Jeg er takknemlig for at jeg gjør konstruktive ting som husarbeid, planlegging osv.
4) Jeg er takknemlig for å kunne gjøre ting som er meningsfullt og noe jeg liker.
5) Jeg er takknemlig for at jeg klarer å utfordre meg og gjøre nye ting.
Avatar

Tanker!

jan 2 2021 - 14:35
2) Jeg er lett i kroppen og danser til musikk (for meg selv)
Avatar

Re: Like seg selv - være glad i seg selv!

jan 4 2021 - 21:06
1) Prøver å ikke gå inn altfor mye i negative tanker og følelser. Samtidig er det vanskelig å komme ut av dem. Trenger noen verktøy som jeg kan bruke når tankene angriper i hverdagen. Er nok fortsatt litt overveldet og vet ikke helt hva jeg skal begynne med.
2) klarer fortsatt å danse litt for meg selv.
3) Møter venner når jeg hsr mulighet.
4) puster meg gjennom negative tanker
5) Aksept, aksept!
Avatar

Re: Like seg selv - være glad i seg selv!

jan 5 2021 - 22:53
4) Jeg har hatt en samtale med psykolog det var godt og tror det er en god investering for fremtiden. Jeg har også meldt meg på ett selvutviklingskurs.
6) Takknemlig for den fine lille familien min som støtter meg i min utvikling. Pappa, søsken og mamma.
6) Takknemlig for at ei venninne tok kontakt
Vi avtalte tur sammen!
4) Jeg fortaltw psykolog om mine skumle og ubehagelige tanker som slippe livet meningsløshet, håpløshet og utilstrekkelighet. Han uskadeliggjorde og "notmallserte" de tankene. Det var godt!
4) Jeg puster!
Avatar

Mange tanker og følelser!

jan 7 2021 - 22:47
1) Takknemlig for jobben min, kolleger, foreldre, barna, kunne være ute, kunne danse/bevege kroppen og gi av meg selv.
2) Glad for at jeg ikke så reisevei som noe hindring for å møte ei venninne for en kort tur. Det var godt å prate litt med ho.
3) Tillot meg å få sjokoladepudding fordi de negative tankene og følelsene var overveldende.
4) Begynte å strekke ut med yoga og en liten meditasjon til slutt. Kom virkelig i kontakt med kroppen. Godt med noe jeg kan prøve å gjøre fast med noen variasjoner.
5) Fikk en lett og håpefull følelse i kroppen. Det er en magisk følelse, men må være klar over den "fallhøyden" en utsetter seg for! Men da er det viktig å fortsette med det gode. Som å avslutte dagen med øvelsen min og en meditasjon for å sovne.
Avatar

Disse tankene og følelsene!

jan 9 2021 - 00:10
1) Føler jeg er åpen for utvikling og nye eventyr. Men samtidig må jeg ta det rolig slik at det ikke blir ett sjokk som fører til angst tanker. Være snill med meg selv!
2) Jeg har en positiv driv jeg er litt overasket over i en tid der jeg er litt nede. Jeg gjør mye som er bra for meg. Fortsette med dette!
3) Snakket med en nær relasjon om mine tanker og følelser om meningsløshet og ønsket om å få slippe. Blir møtt med respekt og forståelse og uten at det blir ett sjokk. Tenker det er viktig å snakke om det og få frem at en ikke er gal. "Det er ikke så rart".
4) Jeg blir tryggere i meg selv da jeg blir tvunget til å være alene å jobbe. Ønsker å fortsette med dette.
5) Jeg er flink til å puste for å roe det stakkars hjertet mitt ned. Kroppen min blir veldig glad.
Avatar

Ganske harmonisk dag!

jan 9 2021 - 23:34
1) Aksepterer og forstår at jeg ikke har kapasitet til å forholde meg til den nødvendigheten av å ta inn en ny relasjon. Tenker da en kjæresterelasjon der jeg er heftig utenfor komfårsona mi. Det samme gjelder min størsye utfordring som gjelder å kommunisere. Men må etterhvert begynne å fordøye og bearbeide dette.
2) Jeg har snakket fint til meg selv og pustet meg gjennom noen antydninger av veldig negative tanker.
3) Miniskitur i nærmiljøet
4) Lettere i kroppen ved leggetid.
5) Forundret og lettet over ett pågangsmot jeg har, selv om det er ganske knytt inni meg sånn generelt.
Avatar

Trekk inn pusten dypt!

jan 10 2021 - 21:15
1) Har hatt en lett følelde i kroppen i hele dag. Så er det egentlig like viktig å tenke på hva som gjør det til en god dag. Samtidig bare nyte det. En av grunnene er at jeg ukke krever for mye av meg selv. Jeg føler på mye takknemlighet og prioriterte familietid.
2) Mye ute i lyset, sol, godt samvær. Enkelt og veldig koselig.
3) sett på mye gøy på tv.
4) Jeg har mye å se frem til
5) Jeg er motivert igjen, det er også en god følelse.
Avatar

Re: Like seg selv - være glad i seg selv!

jan 11 2021 - 22:33
1) Følte jeg bidro på personalmøtet! Jeg var aktiv og tilstede. Gidt å føle på denne mestringsfølelsen igjen etter at jeg har følt meg under og nede en lang stund. Må durke denne følelsen og hva jeg gjorde for å få den.
2) Fikk ett nytt selvutviklingstips som handler om å snu tankemønsteret: Si høyt eller skrive ned setninger som er motsatt av hva jeg føler (bekymringstanker, negative tanker o.l). Jeg er bare så flink til å ta avgjørelser og vite hva jeg ønsker her og nå (Jeg er ikke så god til å ta avgjørelser og vite hva jeg vil ENDA, men det er ikke så rart).
Her kan alle bare komme med forslag i tilfelle noen fortsatt leser her =p.
3) Jeg opplever at jeg tar positive valg og valg generelt som gjør at jeg er altiv i mitt eget liv. JA mer av dette!
4) Føler at det vanskelige ikke er så overveldene. Det gjør at jeg lettere kan fokusere på noe konkret jeg kan ta opp med psykolog og jobbe aktivt med meg selv.
5) Jeg er motivert til å fortsette å jobbe med meg selv framover. Unner flere denne følelsen! Bli med da vel på denne reisen :)
Avatar

Re: Like seg selv - være glad i seg selv!

jan 12 2021 - 07:08
1) Aksept, aksept av at jeg ikke fikk den søvnen jeg trengte i natt. Da skal jeg gjøre det beste ut av dagen likevel.
2) Jeg får en varm og god følelse i brystet og ansiktet når jeg blir oppmerksom på at jeg ofte tenker at livet mitt bare blir bedre og bedre. Til tross for nedturer og følelsen av å stå stille.
3) Fokuset på psykologtimen var trygghet i meg selv. Fikk i hjemmeoppgave å folusere på trygghet gjennom hele livet.. Benytte meg av en trygghetskala. Beskrive det jeg tenker/ser, hvilke følelser som dukker opp, handlingene mine i situasjonen.
4) Jeg klarte å glede meg på min venninne sine vegne. Merker jeg gleder meg til Emosjobell førstehjelp kurset da jeg føler på mange ulike følelser.
5) Jeg har begynt å tørr å sette mål og tenke utenfor boksen. Fryser fortsatt til innimellom, men jeg er også mere åpen.
Avatar

Velger å ikke skrive fem idag og det er helt greit!!!!

jan 13 2021 - 22:41
Følte meg plutselig litt fysisk syk og slapp så velger som sagt å ikke skrive noe i kveld. Jobbdsgen er preget av mye negative følelser. Stolt over at jeg ikke har psyka fullstendig ut. Ettermiddagen er preget sv at jeg turte å ha en samtale. Ble veldig sårbar i en samtale med banken. Følte plutseøig på en voldsom følelse av håpløshet.
Men ved å benytte meg av verktøy og mennesker via nett klarte jeg å komme meg gjennom. Men tror det har kostet meg en delpg at jeg kjenner det litt fysisk nå.
God natt alle fine folkene her inne. Håper å høre flere av deres livsprosesser.
Klem
Avatar

Ny dag nye muligheter

jan 14 2021 - 23:04
1) Jeg turte å si ifra stå opp for meg selv da ei god venninne avlyste avtalen. Hun hadde gode grunner som jeg kan forstå. Men det er viktig for meg å få forklaring. Viktig å ikke bli tatt for gitt. Viktig å føle at andre respekterer tiden. Ett lite skritt nærmere å hevde meg.
2) Fikk jobbet litt med hjemmeleksene mine. Min trygghetsutvikling. Kjenner at jeg trenger å gråte når jeg jobber med fortiden.
3) følt mue på gåpløshet idag,så hsr fått øvd meg masse på aksept og at jeg ikke skal dra meg fullstendig ned.
4) Fikk ryddet litt i heimen før flytting
5) Følt på mye takknemlighet i forhold til de vennene jeg har. Men er sliten fortiden, jobbe med meh selv er utmattende. Men jeg gir ikke opp !
Avatar

Fort gjort å vippes av pinnen!

jan 16 2021 - 00:43
1) idah må jeg bare alseptere at følelsene er tunge og angstfulle. Det er ikke så rart! Jeg føler på urettferdighet og bitterhet. Det er heller ikke så rart. Jeg blir ydmyk, viser og føler på sårbarhet. Har mest lyst til å skrike rømmeeller gjemme meg i et hull.
2) Til tross for denne plutselige nedturen så fullførte keg den ene planen jeg hadde. Så keg er litt stolt!
3) idag handler dagen seg om å puste! Det mest grunnleggende. Så jeg kan si at jeg puster så godt jeg kan. Det er godt nok!
4) prøver å huske på at de negative tankene og følelsene ikke definerer hele meg som person. Ikke dømme bare lære!
5)jeg begynner å observere at jeg klarer å formulere setninger bedre verbalt nå enn før.
Avatar

Fra trygghet til tomhet

jan 17 2021 - 23:51
1) Stolt over at jeg er den jeg er og det jeg kan utvikle meg til. Liker godt meg selv i relasjon med min far og søster.
2) Jeg får så fine svar her på si det med ord godt å kunne bruke denne siden fortiden. Møter ikke så mange mennesker, men er nok heldig likevel.
3) Ble plutselig veldig trist, på kvelden! Øver meg på å puste meg gjennom følelsen. Det er godt, samtidig som det er fryktelig vanskelig å forstå tanken.
4) når jeg skriver her nå, går det opp for meg at jeg må øve meg på å ikke bli handlingslammet. Samtidig gir jeg meg selv forståelse for at det er ett vanskelig mønster å jobbe meg gjennom. MEN JEG SKAL DANKEN MEG IKKE GI MEG HELLER!!!!!
5) Puster meg roligerr så jeg etterhvert kan sove litt før jobb i morra.
Avatar

Flere dager som har vært tunge!

jan 18 2021 - 22:36
1) jeg reflekterer over de fem gode selv om jeg mest har lyst til å rømme til hukmuntu!
2) jeg går gjennom så mange tunge følelser og tanker men fortsatt vil jeg ikke gi meg
3) jeg ligger i en trygg og varm seng, selv om det utrygge lurer rundt
4) jeg puster meg gjennom de vonde følelsene. Selv om jeg ikke klarer å håndtere det enda!
5) Jeg gjør fortsatt de rutinene og småplanene jeg har, selv om det ikke er mye - men bra nok!

Heia dere andre som går gjennom vanskelige tider som bare blir mer påtrengende i mørketiden og koronatiden.
Stor klem
Avatar

Re: Bli trygg i meg selv!

jan 19 2021 - 08:16
Hei :)
Tenkte bare å si at jeg heier skikkelig på deg!
Avatar

Tusen takk KaffeGuri, jeg heier på deg også =)

jan 19 2021 - 23:34
1) Idag gikk det opp for meg at hjernen min lurer meg til å tro at jeg har hatt det skikkelig vanskelig i lang tid, men i virkeligheten var det tre dager men en pause i helgen. Poenget er at hjernen gjør ting større enn det det er. Så jeg må fortsette å være snill med meg selv og hjernen som bare følger spor. Jeg vil og skal jobbe med de sporene som gir meg oppdrift og fremdrift..
2) Jeg fikk snakket godt med psykolog idag. Både liker og synes det er litt skummelt at det ikke er noe "kjære mor" her. Her er det bare å jobbe på. Det er også godt at det ikke er noe alvorlig, men at det meste kan forklares med noe som egentlig er normalt. SÅ jeg kan fortsette å bruke min mantra " Det er ikke så rart".
3) Jeg fikk ryddet en del idag og aksepterer at jeg ikke har alt på stell. Men det kommer til å ordne seg til slutt.
4) En ny setning jeg skal bruke er at jeg skal øve meg på å takle de vanskelige periodene istedenfor å skyve de unna, noe jeg gjør ubevisst. De vanskelige periodene fører til utvikling.
5) Jeg er takknemlig for senga mi.
Avatar

Aksept, aksept

jan 20 2021 - 22:49
1) Idag har jeg rett og slett akseptert at jeg trenger en avslappet dag der jeg ikke krever noe av meg selv. Jeg har kost meg med sjokoladepudding og med skjermtitting. Samtidig har jeg gjort mye produktivt og konstruktivt. Klappe på skulderen. Har kjent mye på de triste tankene som kommer når jeg tenker på bruddet (det er ikke så rart), men idag har det ikke vært overveldende.
2) Jeg har hatt litt hjemmekontor
3) Jeg har fått ryddet litt i hybelen
4) Jeg har hørt litt på musikk og podcast
5) Jeg gleder meg til å krype opp i sengen min< 3
Avatar

Takknemlighet!

jan 21 2021 - 22:18
1) "Jeg er takknemlig for at ingenting er perfekt". Jeg er takknemlig for min mormor, som lærte meg om takknemlighet. Til tross for at livet er utfordrende. Jeg er takknemlig for de fine menneskene jeg vet jeg har rundt meg, selv om de er opptatt med sine egne liv også.
2) Tåka mi har lettet og jeg er mer mottakelig og motivert til å utvikle meg. Nå er jeg mere meg selv. Nå vil jeh bare fortsette med selvutvikling og livet mitt.
3) Aksepterte at jeg trengte en kosedag etter jobb. Bare eksistere og ikke kreve noe sv meg selv. Jeg var flink til å la tanker seile forbi og stoppe meg selv i mine flukt tanker.
4) Jeg forbereder meg mentalt til dagen i morgen. Med jobb og en fullstendig husvask. Her snakker vi musikk, synging og vasking!!!!
5) Nå har jeg allerede skrevet om takknemlighet, men jeg er veldig glad i senga mi. For den er myk, varm og trygg. Trygghet i meg selv forsterkes om jeg har noe trygt rundt meg. Det kan være hva som helst! Jeg er også veldig glad i ullklærne mine.
Avatar

Re: Bli trygg i meg selv!

jan 23 2021 - 00:12
1) Takk for at jeg prøver igjen og igjen. Takk for at jeg prøver å finne mine veier. Takk for at jeg finner podcaster som gir meg driv videre. Takk for at jeg ser en utvikling hos meg selv. Takk for at jeg innerst inne har håp om at min tid kommer igjen
2) Aksept aksept! Jeg har følt litt på ensomhet og tragiskhet. Kjent at det er en ubehagelig følelse. Men jeg har klart å forstå og være snill med meg selv. Så jeg har ikke banket meg. Men fyf hvor tøffe vi er som står i disse følelsene.
3) Jeg klarte målet mitt om å vaske ned leiligheten. Samtidig som jeg koste meg med musikk og podcast og mesternes mester.
I morgen skal jeg være litt sosial og være tilstede for noen. Det føles meningsfullt!!
4) Jeg er mye bedre til å skrive ned notater som hjelper meg videre.
5) For å bli tryggere i meg selv vil jeg finne ut mine mål i forhold til bolig/sted og bo, trsnsport, helse/karriere, kjærlighet, økonomi og ferier. Da vet jeg hvem jeg er akkurat nå!
Til forsiden