Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Søvnproblem+depresjon=kaos

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Søvnproblem+depresjon=kaos

mars 13 2017 - 02:24
Hei!
Andre her som sliter med søvnproblem i sammenheng med depresjon?
tar dere sovemedisin?
Personlig er dette noe eg sliter mye med, og noen netter sover jeg rett og slett ikke i det hele.. Dette blir jo et stort problem for meg, siden jeg går på skole fem dager i uka
og søvnproblemene sliter meg helt ut.
tusen takk for svar!
Avatar

Re: Søvnproblem+depresjon=kaos

mars 13 2017 - 07:43
Sliter ofte med å klare å sove på grunn av tankene og bekymringer som gjør meg deprimert. Er for engstelig og anspent og sliter veldig med å finne ro når jeg ikke har distraksjoner fra meg selv. Våkner lett og kan bli liggende lenge uten å få sove igjen, for alt er tilbake i høygir igjen med en gang.
Og så blir humøret verre fordi jeg ikke får sove... Ond sirkel.
Tar ingen sovemedisin. Det anbefales heller ikke, fordi det gir ikke den type søvn vi har behov for. Og man kan bli avhengig.

Så at de har gode tips til å klare å stoppe tanker og spenning på selvhjelpsseksjonen på framsida her inne. Pusteteknikker, fokus, styre unna koffein og tobakk i timene før leggetid. Dempe lyset, ikke sitte foran data, tv eller med mobil på grunn av lyset fra skjermen. Litt mosjon på dagtid gjør kroppen naturlig sliten, og hjelper også mot depresjon. Sørg for fast døgnrytme, legg deg og stå opp til samme tid hver dag.
Sette av tid på dagen til å skrive ned og jobbe med tankene som vender tilbake, slik at du kan finne løsninger og selv velger når tankene skal få slippe til. Øve på å stoppe en destruktiv, unyttig tankerekke når du merker de kommer. Hente dem frem når det passer deg å arbeide med det. Ta kontroll.

Drikke te, ta et varmt bad rett før du legger deg, lese en bok. Sette på rolig musikk eller lyder fra naturen du kan fokusere på fremfor ødeleggende tanker. Følge med på hvordan du puster. Konsentrere deg om å få hver eneste muskel i kroppen til å slappe av.
Finne gode, trygge bilder når du lukker øynene. La dem være utgangspunktet for drømmen og stopp det negative.
Det tar mange forsøk, men ikke gi opp.
Det er krevende å få kontroll over hjernen når den har fått herje fritt i lang tid.
Litt som med et uoppdragent barn, får det slitsomme konsekvenser hvis vi ikke har rammer og regler.
Og det er hardt å få resultater når hjernen er vant til fritt spillerom.
Men med trening og gode leggerutiner kan vi få det til.
Til forsiden