Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Prestasjonsangst, kvalme, depresjon

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Prestasjonsangst, kvalme, depresjon

nov 23 2016 - 22:37
Sitter nå etter å ha strøket på en prøve idag og føler meg forferdelig dårlig. Jeg har alltid vært flink på skolen, men nå har det begynt å gå skikkelig nedover, og nervøsiteten for prøver/eksamener har gått over til at jeg nå ikke klarer prestere mitt beste...
For øyeblikket sitter jeg i sengen men en stikkende sult-smerte i magen, jeg er så kvalm at jeg ikke klarer å spise, jeg har vondt i musklene i kroppen og hjerte banker fort. Kroppen min føles helt forferdelig. Dette har skjedd før i sammenheng med eksamener og fremføringer, men nå er det virkelig ille. Noen som har hatt det lignende, eller har tips? Sliter i tilleg mye med sosial angst og depresjon.
J19
Avatar

Student 97

nov 24 2016 - 00:30
Hei!
Føler meg igjen i alt du sier og vet at det er ekstremt tøft. Mitt tips til å få de karakterene du ønsker er egentlig å gi mer faen, du skriver at du ikke kan presterer på ditt beste pga nervøsitet. Jeg tror du bruker for mye tid på å stresse og tenke negativt enn faktisk hva prøven handler om. Jeg lærte meg å gi mer faen og bli trygg på meg selv, må skryte på meg at jeg bare har fått 6'ere siden jul. Når det gjelder angst og depresjon så sliter jeg også med det og også det kan påvirke dine prestasjoner under prøver. Ønsker deg lykke til! Og husk: gi faen
Avatar

Re: Prestasjonsangst, kvalme, depresjon

nov 24 2016 - 02:47
Jeg kjenner meg også veldig igjen i det du sier. Jeg strøyk på oppkjøring til bil 5 ganger; ikke fordi jeg ikke kunne kjøre bil, men fordi jeg får panikk med en gang jeg føler jeg blir vurdert. Jeg er helt enig i det Stavanger99 sier; prøv å gi litt mer faen. Si til deg selv at det ikke er en big deal, og at du som menneske ikke er mindre verdt, selv om du ikke acer en prøve. Det var da jeg klarte å tenke sånn at jeg faktisk bestod den forbanna oppkjøringa. Hvis man legger for mye press på seg selv, og har for høye krav til seg selv, kan det ha veldig negative konsekvenser. Prøv også å registrere hva du tenker før en prøve. Er det utelukkende negativt? Som i "dette kommer til å gå skikkelig dårlig/jeg kommer ti å stryke/jeg er for dum for det her" osv osv? Det i seg selv kan påvirke prestasjonene dine veldig, og kan også føre til både mer alvorlig grad av angst og depresjon i lengden. Hvis du følger med, og er bevisst på hva du tenker før du går inn i en situasjon du blir nervøs for, kan du også gå inn og korrigere deg selv. Hvis du tar deg selv i å tenke "det her kommer til å gå skikkelig dårlig", kan du rette deg selv eller gi deg selv en alternativ tanke (som for eksempel "det her går sikkert bra", eller "det her går som det går, og jeg er likevel awesome om det ikke går så bra"). I begynnelsen kan det føles både rart og unaturlig ut, men fortsett! Jo mer du tvinger deg selv til å se på situasjonen med andre øyne, jo mer naturlig vil det kjennes ut. Livet handler om så mye mer enn å gjøre det bra på prøver, uansett. :)

Når det gjelder angst-symptomene du beskriver, vil jeg tipse deg til å fokusere veldig på pusten din når du kjenner de kommer snikende. Ved å fokusere på å trekke pusten dypt ned i magen hver gang du puster inn, "lurer" du kroppen til å tro at den er rolig, og etterhvert vil også plagene slippe taket. Jeg har generalisert angstlidelse, og er godt kjent med hvordan angst kjennes på kroppen. Men jeg har også erfart at det å tvinge seg selv til å puste dypt og rolig faktisk kan dempe de psykosomatiske symptomene veldig.

Masse lykke til! Jobb med tankene dine, og jeg er sikker på at alt kommer til å ordne seg! <3
Avatar

Re: Prestasjonsangst, kvalme, depresjon

nov 24 2016 - 11:52
Takk for gode tips, det er som faren min alltid har sagt, ikke ha så store krav til deg selv og prøv å tenke mer positivt. Dessverre er ikke det like enkelt som det høres ut. Men det gjelder å ikke gi opp. Bare redd for at det en dag smeller skikkelig.
Til forsiden