Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 24 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Neste skritt??

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Neste skritt??

okt 17 2017 - 14:12
Kjenner ut som angsklompen i magen holder på å kvele meg. Jeg er på tur ned til mørket igjen. Og jeg er redd. Livredd. Følelsen av å mislykkes. Igjen. Samtidig er jeg sliten. Vet ikke om jeg klarer å klatre opp igjen. Vet ikke om de rundt meg klarer en ny runde. Alt er tungt. Blir sliten av å snakke. Tenke. Dårlig samvittighet. Stresser. Gråtkvalt og angsfylt hele dagen.

Hvordan skal jeg klare å komme gjennom det her igjen? Er så redd for å havne utenfor arbeidslivet igjen.

Når jeg ser tilbake på de siste 10 årene,kan jeg ikke huske en høst som har vært god. Har begynt å innse at jeg påvirkes ekstra av årstiden. I tillegg til andre ting. Matlystn er dårlig. Craver bare søtsaker og næringsfattig mat. Vet det ikke er bra for meg. Men er nå så langt nede. Og sliten. Igjen. At jeg blir som handlingslammet. Jeg er voksen. Jeg er mor. Men nå føler jeg meg som et uselvstendig,uttrygt og redd barn.

Hadde jeg kunne velge,hadde jeg valgt å gå i hi. Eller sovne. For alltid. Men jeg kan ikke velge.

Hva kan jeg gjøre? Har tenkt på å kjøpe meg lampe. Men ikke hvilken. Blir utslitt ved tanke på å velge. Har dessuten trang økonomi. Så tanken på å bruke masse penger gir meg enda mer vondt i magen. Jeg tar vitamintilskudd. Bruker masse penger på vitaminer. Men vet ikke om jeg burde tatt andre? Eller mer?

Tar imot alt dere vil gi av råd og tips!Usikker på om jeg er i stand til å ta innover meg noe nå. Men håper på lysere dager.
Avatar

Høstdepresjon?

okt 17 2017 - 18:02
Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Innimellom trenger alle hjelp, fordi det kan skje noe at vi sklir ut. Hvis det finnes noe i lokalmiljøet som et lavterskeltilbud/møteplass som er gratis, og der du kan møte og få andre å snakke med, kan du benytte deg av det. Der kan det hende du og finner hjelp,vær ærlig og åpen, selv om det i starten føles skummelt. Et annet alternativ er folkebibliotek som og kan være en fin "terapi". Finn en bok, blad eller noe og sett deg der og les. Det er gratis og påvirker ikke økonomi. Jeg vet at det ikke er lett å ta skrittet 'ut av komfortsonen' for å få til noen positive forandringer i sitt eget liv, men det fine er at for å få det bedre kan en ta så små skritt som en bare vil. Bibliotek forandrer sikkert ikke noe over natta og må sikkert mer enn bare det, men det kan være et av mange skritt til en positiv aktivitet eller forandring der du kommer litt ut av den bobla du er i nå.

En psykolog eller terapaut kunne sikkert gjort bedre nytte og fått råd og god støtte, enn å hele tiden crave etter næringsfattig mat og søtsaker.

At matlysten er dårlig, er nok fordi du spiser mye søtsaker og næringsfattig mat. Økonomi blir også å lide når mye går til søtsaker og snacks.

Kjøp mer grønnsaker, frukt (og nøtter dersom du ikke er allergisk) og bruk det som "søtsaker" istedet. Utforsk oppskrifter, nye interesser, søk litt på google og se om du finner inspirasjon til matretter du vil lage, bake (Spesielt nå på høsten trur jeg du trenger dette). Ta vare på deg selv, egenomsorg er også viktig!! :-)

Jeg har og hørt at det kan hjelpe å trene, fordi det øker endorfiner som gjør at vi føler oss lykkelig. Trening trenger ikke bare være på treningssenter, men kan og være hjemme. Du kan ta sitt ups, armhevinger, jogge, o.s.v. Står mer her:
http://www.klikk.no/helse/trening/guide/6-treningsovelser-du-gjor-hjemme-2501953

Grønnsaker med dip kan være en god erstatning til en sunn snack. Når du har fått etablert en god vane med kostholdet, er du allerede et godt stykke på vei. Får du til en kostholdsendring, trenger du ikke ta masse vitamintilskudd. Jeg vet at en ernæringsfysiolog kunne sikkert og hjulpet her. Hva vi putter i kroppen, henger sammen med det vi blir, er og føler oss.

Jeg har lest noe om at det tar 21 dager å etablere nye vaner, men ikke ta det som et nederlag og tenk mye over det hvis du skeier ut noen dager når det gjelder søtsaker. I starten kan det hende at en skeier ut litt og ikke alltid klarere å holde seg til de nye forandringene,men bare la det være og fokuser på det du gjør som er bra, selv det minste lille. Men det er og viktig at en gang i blant er det helt greit med søtsaker og snacks. For sunn er ikke bra å være heller. Balanse er viktig.

Mitt andre tips kan være å øve deg på å vær til stede i øyeblikket. Mindfullness har jeg hørt kan hjelpe: http://balanseihverdagen.no/helse/mindfulnessmeditasjon/

Et annet tips kan være å kjøpe en notat-skrivebok på nille, bohandel eller annen plass der de selger det. I skriveboken kan du notere ned mål og det du skal gjøre, litt timeplan-aktig (eller lag en blogg og bruk den positivt til noe, som å skrive drømmer, liste med noe fint du liker, o.s.v). E.v.t. for å få en annen bedre oversikt, gå til innkjøp av en personlig alminakk eller noe, hvor du i den og kan lage deg en liten "timeplan", med små ting du skal gjøre for å få det bedre i hverdagene din. Sikkert teit å si det så sent på året, men da har du jo det til det neste året (2018).

Lag deg også en rutine med trening, mat-planer for hver uke om gangen, og sett av en time eller noe sånt i uka hvor du planlegger neste uke. Du kan for eksempel starte med å ha to (eller en) faste dager i uken hvor du trener (fordi trening øker endorfiner som gjør at vi føler oss lykkelig). En annen dag kan du gjøre en aktivitet, som å gå på bibliotek, og lignende. Sett og av en dag i uka,f.e.k.s. søndager hvor du planlegger for den kommende uken. Du blir bedre med øvelse, dersom det i starten kan føles litt vanskelig å "stort" alt dette. Husk,start i det små. Det kan i starten holde å fokusere på kostholdsendring, eller/og trening en dag i uka.

Det jeg trur alt handler om er at vi alle må egentlig bli flinkere til å finne de små hverdagsgledene og ikke kun crave etter store mål. Tenk som et barn gjør. Hos et barn ser du smilet hele tiden (nesten...hehe). De har en glede over selv det minste, som mange voksne ikke bryr seg om. Mange voksne kan lære av barna og ta inspirasjon av dem.

Dersom du treng noen å snakke med, er det bare å sende melding. Jeg krysser fingre for deg at du får det til. Mange små skritt, blir med tiden til et stort skritt.

Når du har klart et lite mål, eller kommet et skritt i positiv retning, så øker mestringsfølelsen mer og mer. Når mestringsfølelsen øker skjer det noe inni hodet som gjør at vi får mer og mer truen på oss selv og klar for større oppgaver. Selvtilliten øker!
Avatar

Re: Neste skritt??

okt 17 2017 - 20:34
Tusen takk for langt og innholdsrikt svar.

Det var mange gode råd i svaret ditt,selv om det meste var kjent fra før av. Jeg har stor tro på at det er en sterk sammenheng mellom kosthold og helse generlt. Også psykisk helse. Jeg har ved flere anledninger prøvd å spise sunnere og trimme mer. Nettopp fordi jeg har troen på at det virker. Men så er det noe som skjer underveis. Jo mer sliten jeg blir,jo mer "driter" jeg i å være sunn. Og det gjør meg såklart ikke mindre sliten.

Jeg vil så gjerne få til. Jeg vil så gjerne stå i jobben. Er veldig redd for å bli sykemeldt igjen. Jeg har antagelig en eller annen form for angst. Så har jeg to barn i småskolen som jeg prøver å skjerme for hvordan jeg har det når jeg er på vei til kjelleren.

Jobber mye med å ta meg sammen. Så har jeg egentlig lyst til å bare legge meg under dyna. Og bli der. Er inni et veldig seigt samlivsbrudd også. Som en sump jeg ikke får løsrevet meg fra.

Det med små mål av gangen er nok veldig lurt. Ikke nytt for meg det heller,men er likevel godt å høre det fra andre. Samme med notatbøker og planer. Jeg går til psykolog,og det hjelper veldig å få sortert. Men er der for sjeldent.

Det er akkurat som jeg ikke får med meg at det går feile veien før det e for sent. Igjen. Tankekaos i jetfart,søvnløs,angstklomp,mørke tanka og tåra på lur hele tida...

Uansett. Veldig fint å få svar. Tusen takk :)



Til forsiden