Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Kosthold og depresjon

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Kosthold og depresjon

jan 10 2020 - 00:53
Jeg er en 64 år gammel bygningsingeniør og arkitekt, med null utdannelse innen helse.
Men, jeg har brukt mange tusen timer på å lese meg opp på bla. helse og ernæring.

Jeg tror de to er svært tett knyttet opp hverandre. Vårt tarmsystem betraktes av stadig flere som vår "hjerne nr 2", og at den samarbeider med "hodehjernen" i mye større grad enn vi forstår.

Vi har de siste 50 årene fjernet oss lenger og lenger vekk fra et naturlig sunt kosthold, og vestlige livsstilssykdommer har eksplodert. Nå spres de også for fullt til resten av verden.

Kardiolog og professor Clemens von Schacky, Ludwig Maximilians-Universitetet i München, og Harris WS, professor of Medicine, Sanford School of Medicine, University of South Dakota og Sioux Falls har forsket mye på bla. omega-3 og omega-6 virker på kroppen (siden 2003)

Disse to er sannsynligvis to av de største kapasitetene i verden på virkningen omega-3 (fet fisk) og omega-6 (vegetabilske oljer) har på kroppen.

Helsedirektoratet gikk i 2017 ut med en anbefaling om å spise maksimalt 5 ganger så mye omega-6 i forhold til omega-3 (O6-O3-ratio 5:1).
Har din fastlege fått med seg dette? Det tviler jeg på. Vet din fastlege hvor blodprøver for testing av ratioen skal sendes? Jeg tviler også på det.

I tillegg dekker ikke det offentlige denne kostnaden, til tross for at de anbefaler en maksverdi. Du må sende til et privat laboratorium og betale selv (rundt 600-1200 kr).

von Schacky hadde på sin tidligere hjemmesider en gjennomgang av hva forskningen på dette området hittil hadde kommet fram til. Der tok han for seg områdene kardiologi, gynekologi, neurologi, psykiatri, sportsmedisin og annet.

Under området psykiatri går han gjennom psykiatriske lidelser hos barn, ungdom og voksne.
Forskningsresultatene han viser til, er oppsiktsvekkende:

"Depresjon hos ungdom
Ungdommer med lavt HS-omega-3-indeks har økt risiko for å utvikle alvorlig depresjon (Pottala et al., 2012).
For én % høyere HS-Omega-3 Index ble sannsynligheten for å utvikle depresjon redusert med 28% (odds ratio 0,72; 95% CI 0,55-0,95). Lignende data ble funnet andre steder (Swenne et al, 2011). I en intervensjonsforsøk forbedret omega-3 fettsyrer symptomer på depresjon hos ungdom (Nemets et al, 2006)"

Skjermdump fra nettsiden, med kommentar og oversettelse av meg:
http://www.bjonefoto.no/OmegaMetrix_von%20Schacky_Depresjon_hos_ungdom.jpg

På bakgrunn av alt dette, inklusive Helsedirektoratets anbefaling, synes jeg det er utrolig rart at dette ikke er tema langt oftere.

Det "gnåles" riktignok mye om at vi må spise mer fisk, men de glemmer ofte å si at det gjelder FET fisk.
Men, det snakkes aldri om at vi samtidig burde redusere kraftig inntaket av omega-6 (vegetabilske oljer).

Forbruket av soya har gått opp med 5000% de siste 50 år.

En feilaktig fettskrekk har rådet like lenge.

Forbruket av sukker og raske karbohydrater har nådd ekstreme nivåer.

Det er snart ikke kjøtt med bein å få kjøpt i lavprisbutikkene, noe som har medført at vi nesten ikke får i oss kraft lenger. Kraft er fantastisk for kroppen.

Likevel lurer man på hvorfor artritt, allergier, Alzheimer, hjerte,- og karsykdommer, psykiatriske lidelser/depresjon og mange kreftformer fortsetter å øke.
Hvis din O6:O3-ratio er høyere enn 10:1, er kroppen i kronisk inflammasjon. Det legger til rette for sykdommene ovenfor.
Avatar

Re: Kosthold og depresjon

jan 10 2020 - 02:06
Interessant! Har vært borti lignende info tidligere. Veldig synd at det ikke fokuseres mer helhetlig på underliggende årsaker for enkelte helseproblemer.
Avatar

..

jan 11 2020 - 11:47
Takk for at du delte!

Jeg tror mange kan ha nytte av å se litt nærmere på kosthold knyttet til den mentale helsen.
( Og bare det å dukke litt ned i ting kan jo være litt nytte i seg selv for helsen. ;) )
Til forsiden