Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 24 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Hva skal jeg gjøre?

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Hva skal jeg gjøre?

juli 30 2021 - 17:57
Hei.
Jeg er fryktelig deprimert.
Er ei dame på over 30 år.
Har ingen talenter, er upraktisk, dum og stygg.
Tenker ikke på å ta livet mitt, men alt er svart.
Veksler mellom nummenhet, gråt og fortvilelse.
Ligget i senga i over en måned, med unntak av fem turer ut av huset hvor det likevel bare er blitt gråt.
Klarer ikke å motivere meg til noe.
Det jeg lurer på er om noen har noen kreative tips til å "lure meg ut av dette".
COPYRIGHT 2021 SI DET MED ORD - EN TJENESTE LEVERT AV MENTAL HELSE. ALL RIGHTS RESERVED. ANSVARLIG REDAKTØR: LENE PETTERSENTil forsiden
Avatar

Finn ditt første gode minne.

juli 30 2021 - 18:08
Når var du glad sist?
Hvem var du med og hva gjorde du ?

Klarer du å huske?

Klarer du å finne tilbake dit ?

Angst og depersjon er for mange sånn at tankene du tenker idag er 80 % av det du tenkte dagen før , uka før og måneden før .
Hjernen er på feil spor og massekopierer masse spam fra dagen før.

Klarer du putte inn en ny tanke og et nytt minne?
Avatar

Re: Hva skal jeg gjøre?

juli 30 2021 - 19:17
Er slik at vi er vanedyr, og det medfører at man også kan få dårlige vaner; både vaner rundt hva man gjør (fysisk), samt hvordan man tenker rundt ting. Med tanke på at det du gjør og tenker nå får deg til å føle depresjon, så er nok veien ut av sorgen at du begynner å gjøre (og tenke) på helt andre ting.

Det jeg har merket med mine egne psykiske problemer, er at jeg lenge har vært min egen verste fiende, og har tenkt å gjøre det motsatte av hva jeg har gjort før.
Avatar

Re: Hva skal jeg gjøre?

juli 31 2021 - 17:22
Har ikke viljestyrken som behøves til å endre hverken tanker eller vaner. Orker ikke mer
Avatar

Re: Hva skal jeg gjøre?

juli 31 2021 - 20:22
Alexander89: Anbefaler Seinfeld episoden "The Opposite" :)
Avatar

Re: Hva skal jeg gjøre?

aug 5 2021 - 11:47
Hei, føler med deg. Jeg har prøvd tankefelterapi for å roe ned kroppen. Det hjelper veldig. Du skriver at du opplever deg selv som upraktisk dum og stygg og uten talenter. Er du sikker på at det er sant? Ja, det er sant for deg når du føler det, og det blir kanskje overveldende. Jeg føler også på slikt, men har lært at følelser ikke nødvendigvis er fakta. Jeg vil anbefale Nick Ortners bok. Der er det enkle teknikker og du bare banker på enkelte punkter og det vil kunne gi deg et pusterom og få systemet til å slappe av. Deretter kan du begynne å jobbe med å få bedre opplevelser av deg selv. Styrking av vagusnerven er også bra. Ligg i senga med hendene bak hodet. Så bruker du øynene til å se mot høyre. Det vil kunne utløse et sukk eller et gjesp og kanskje velvære. Vil også anbefale deg å snakke med noen om det du går gjennom. Stor klem fra meg til deg!
Avatar

Re: Hva skal jeg gjøre?

sep 16 2021 - 16:51
Ligger fortsatt. Klarer ikke å skjønne hvor jeg skal finne krefter eller motivasjon til å gjøre noe annet.
Avatar

svar

sep 23 2021 - 13:30
Hadde skrevet et langt innlegg som ble borte. Kanskje like greit-hadde sikkert blitt for langt til å lese uansett :-)


Hovedbudskapet mitt er; VÆR SNILL MED DEG SELV. Det er en klisje, ja vet det. Har blitt irritert mange ganger selv når jeg har fått høre det.

Det finnes mange gode tips for å få det bedre. Men du må føle deg klar til å ta imot og vurdere de - hvis ikke kan de gjøre deg verre. (ingen fasit, bare min erfaring) Hvis du ikke er klar enda, går det helt fint.

DU HAR FAKTISK SKREVET INNLEGG HER. Tenker at du skal være stolt og fornøyd med deg selv for det. Det er en fin start.

Jeg tenker å komme med t to tips. Så kan du vurdere om det er noe for deg eller ikke.

1. AKSEPT. La dette ene ordet få betydning i alt du gjør og tenker. Aksepter hele deg, alt du tenker, alt du gjør og alt du føler. Vi stresser mye med å prøve å bli bedre i alt. Stress kan stjele mye energi. Og gjør at du får det dårligere med deg selv hver gang du ikke klarer å gjøre det du synes at du burde gjøre. VÆR SNILL MED DEG SELV.

2. SMÅ SKRITT. Rom ble ikke bygd på en dag. Ny klisje, men likevel. Depresjon skaper kluss i hjernen. Den lager veier som du følger hver dag, kjente stier som føles trygge. Selv om de er kjipe. Du må lage nye veier som føles bedre å gå på. Det føles skummelt, utrygt, ubehagelig. Det tar tid. ET SKRITT AV GANGEN.

Forslag til skritt du kan ta

- Skriv logg.
Skriv ned alt du gjør. Bagateller, detaljer. Føles teit og rart i begynnelsen. Våknet klokka 10. Lå i sengen. Sov dårlig, var mye våken. Spiste to skiver brød-f.eks. HVORFOR: Fokus på det du faktisk har gjort(ikke alt du burde gjøre) Dessuten ser du at du faktisk har gjort noe, selv om det føles som du har gjort ingenting når kvelden kommer.

- skriv dagbok;
skriv ned alt du føler for å skrive. Hvordan du har det, hva du tenker, et gammelt minne-hva som helst. Alt er lov. Grammatikk, gode setninger, sammenheng-ikke relevant. Du skal ikke levere det inn for karaktersetting. LEGG BORT PRESTASJONSPRESSET.

- Ha et mål for dagen.
Da mener jeg 1 mål. Kan være hva som helst. Ta en dusj, ansiktspleie, stå opp før klokka 10, gå ut av huset en gang, handle, skrive logg, danse til en sang du liker, høre en podcast, lære en yogaøvelse, se en serie, skrive innlegg på SIDETMEDORD, meditere 5 minutter til noe fra spotify eller youtube, lese innlegg på SIDETMEDORD, gå i postkassa, lese mail, ta på rene klær, sette telefonen på lading i et annet rom. Hva som helst. Noen ganger får du lyst til å gjøre mere. Andre ganger gjør du ingenting. Begge går bra. SE PUNKT 1: AKSEPT.

- TAKKNEMLIGHET. Skriv en ting du er takknemlig for hver kveld. Jeg er takknemlig for at jeg har en seng jeg kan legge meg i. F.eks.



HUSK Å VÆRE SNILL MED DEG SELV.

Denne lista her jeg skrevet like mye for meg selv som for deg....

Lykke til !



Til forsiden