Tilbake Tilbake: Angst

Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Tips som kansje kan være til hjelp mot Sosial angst og tvangslidelser

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Tips som kansje kan være til hjelp mot Sosial angst og tvangslidelser

juni 5 2014 - 21:43
Hei.

Jeg er ny her inne på forumet og ønsker å dele dette i håp om at noen kan ha nytte av det som har hjulpet meg et stykke på veien.

Jeg har vært plaget med Angst, spesielt sosial angst siden 2010. Mine problemer har kommer av ulike hendelser i livet.
Det jeg deler med deg nå, er det jeg har lært i løpet av disse 4 årene oppsummert for å hjelpe deg ut av denne situasjonen, slik at du skal kunne få et bedre liv. Jeg er selv ikke frisk enda, men jeg jobber med siste delen av det jeg skriver under her nå. Det har hjulpet meg masse til nå, og jeg ser at dette er noe som kan være til hjelp for andre personer i en lignende situasjon.

Mine problemer går ut på frykt for å dumme meg ut i sosiale situasjoner, dårlig selvbilde, unngåelse av sosiale situasjoner i frykt for å ikke strekke til. Med dette er jeg også blitt deprimert og livet
har ofte mistet all mening for meg siden jeg isolerer meg fra andre.

Min vei til bedring mot sosial angst og et snev av tvangslidelser som du kan kanskje vil ha nytte av er følgende:

Steg 1: les en bok om mindfulness,
gjør mindfulness øvelser hver dag du står opp.
av Jon Kabat Zinn (youtube)
Dette gjør at du blir mer tilstede i hverdagen. Du lærer å leve livet her og nå. Man slutter å flykte fra vonde følelser og man aksepterer at tanker bare er tanker.
Du kan oppleve å bli deprimert når du starter øvelsene. Derfor kan jeg anbefale og snakke med noen som står deg nær om at du sliter, å at du trenger støtte for å komme igjennom dette.
Etter 1-2 månder med trening vil du nok merke stor forandring til det bedre. Når du har begynt å praktisere samt forstå essensen i mindfulness, begynn steg 2.

Steg 2: Les tenk deg glad, håndbok av David D.Burns
gjør oppgavene underveis i boken. Her lærer du om kognitiv terapi og mye annet som vil hjelpe deg å forstå hva som foregår i hodet ditt, samt hva du skal være oppmerksom på.
Av alle bøkene jeg har lest de siste årene er dette den hittil beste om kognitiv terapi.

Steg 3: bruk de kognitive teknikkene sammen med en mindful holding i hverdagen. Øvelse gjør mester, det går av seg selv når du praktiserer mindfulness med den nye kunnskapen du har tilegnet deg.

Steg 4: Nøkkelen til suksess nå, er at du begynner treningen. Det går ut på følgende:
Slutt å unngå ulike situasjoner du har fått angst for tidligere. Her er noen eksempler:
Hvis du f.eks er på fest, besøk eller på jobb. Ikke gå på do for å gjemme deg, eller bare for å skulle lindre angsten en stund. Bli sittende i det og pust normalt. Ikke kjemp mot angstfølelsen men godta at angsten står på. Stol på at angsten
synker å slipper taket selv. Om du forlater situasjonen pga frykten og ubehaget, så gjør du bare situasjonen verre for deg selv.

Dette går igjen i alt du kan tenke deg til.
Om du har til vane å takke nei til invitasjoner,
unngår å handle for ofte på samme butikk i frykt for å bli gjenkjent,
sjekker gang på gang om du faktisk låste døren, slukket lyset osv.
Slutt med det, utfordre angsten å se at problemene slipper
taket om du ikke lengre lar deg styre av dem.

Legg merke til hvilke tvangshandlinger du eventuelt gjør,
som du til nå ikke har vært helt oppmerksom på.
utfordre angsten,slutt helt å unngå de angstfremkallende situasjonene, så vil du lære at de ikke er noe å frykte. Eksponering for det du frykter er løsningen når du på forhånd har tilegnet deg den nødvendige kunnskapen.

Om du sliter med dårlig selvbilde og føler at du har rustne sosiale ferdigheter. Benytt Wikihow på internett. Søk på det du ønsker å forbedre deg på. For eksempel: How to improve body language, how to improve social skills,
how to smalltalk. osv. Mange nyttige og gode råd som gir deg håp og bedring.

Skriv dagbok hver dag for å lette tankekjøret i hodet.

Det er sikkert mye mer jeg kunne foreslått. Spør om du lurer på noe annet, å gi meg gjerne tilbakemelding om dette er til hjelp for deg.
Håper dette kan være til hjelp for noen! Ikke gi opp, det blir bra til slutt med noe trening å viljestyrke. Sjekk linkene til slutt her.

Hilsen Ung mann.


Linker:
* http://www.youtube.com/watch?v=4vgKzXdwtRE

(Benytt denne og alle de andre fra Jon Kabat Zinn som er lik denne for gode minfulness øvelser)

* http://www.ocdla.com/blog/social-anxiety-phobia-alone-witnesses-1141

* http://www.ocdla.com/blog/social-anxiety-phobia-alone-witnesses-2-1172

(Disse 2 linker til den beste informasjonen jeg har klart å finne som forklarer sosial angst med mer. Absolutt verdt å sjekke ut)
Til forsiden