Tilbake Tilbake: Angst

Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Panikkangst

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Panikkangst

aug 22 2013 - 20:27
Hei alle sammen

Jeg kom nylig over dette forumet da jeg satt og googlet frem ulike sykdommer jeg kunne ha i forbindelse med ulike symptomer jeg kjente. Må si det roer meg å innimellom komme innom og se at det er andre i min situasjon. Jeg har alltid vært noe angstpreget tror jeg, men det er det siste året angsten virkelig har utviklet seg. Med masse nye ting i livet som å være ferdig utdannet, flytting og jobbsøking begynte jeg å få angstanfall helt ut av det blå. Jeg har gått til psykolog, og føler dette har hjulpet meg til å lære hvordan jeg skal reagere/ikke reagere på angsten. Men, jeg har enda ikke klart å mestre dise teknikkene.
Jeg har prøvd å holde angsten skjult for de rundt meg, da det (dessverre) enda er noe tabu med det å ha en psykisk lidelse og å oppsøke proffesjonell hjelp for dette. Det jeg har oppdaget i det siste er at om jeg setter ord på det jeg kjenner blir ikke angstanfallene like skumle.
Jeg har derfor bestemt meg for å skrive et innlegg her. Mest for min egen del, men også fordi det er godt å vite at man ikke er alene om det :)
Hovedsakelig sliter jeg med helseangst og generell panikkangst. Kan få angstanfall helt plutselig, men oftest kommer de når jeg tenker at jeg kommer til å få angst. Det er vel egentlig angsten for angsten som skremmer meg mest. Jeg har masse ulike symptomer under angstanfall. Det som forundrer meg er at disse angstanfallene forandrer seg etter tid. Først ville det starte med at jeg hadde hjertebank og vondt i hodet. Når jeg lærte meg å kjenne disse symptomene og akseptere at det var angst forandret angstanfallene seg. Nå opplever jeg mer smerter/trykk i brystet, skjelving og en rar sitring i hodet. Det virker som om angsten hele tiden pønsker ut nye ting for å holde meg skremt.
I ett av innleggene her står det at man skal akseptere angsten som en del av seg selv. Ikke noe man skal unngå eller ovserse. Dette er en ny teknikk jeg prøver på nå. Jeg tenker "nei, det er ikke noe farlig" også slår angsten inn å sier "men tenk om det er hjerteinfarkt denne gangen!" . I tillegg bruker jeg også litt tid på meditasjon, og dette føler jeg hjelper. Andre her som har prøvd det, eller mindfulness?
Vel, godt å få luftet litt tanker, også håper jeg vi kan hjelpe hverandre i hverdagen :)
Avatar

Hei!

aug 22 2013 - 21:05
du er ikke alene, slet med panikkangst selv, fikk gjevnlige anfall i en periode, men det har gått over hos meg! Har hvertfall ikke hatt på lang tid :)det jeg sier til meg selv hver gang jeg føler det skal bryte ut er; dette har jeg vært gjennom før og jeg dør ikke denne gangen heller! hørtes litt for enkelt ut til å være sant, men det hjelper hvertfall meg! det som også har vært til god hjelp er at når du føler det skal bryte ut i et panikkangstanfall er å reise seg å gjøre noe, istedenfor å sitte å vente på det, for da kommer det! Lettere sakt enn gjort, men med litt tanketrening går det! Lykke til!!
Avatar

Panikkangst

aug 22 2013 - 21:48
Hei! Så flott å høre at du har kommet over det :) gir meg litt mer motivasjon. Absolutt enig i at tankegangen er kjempe viktig, og at man unngår å gruble på seg et angstanfall. Selv pleier jeg å gå igang med å rydde eller vaske opp når angsten kommer. Psykologen min derimot mener dette kun er en midlertidig løsning på problemet. Han sier det er nødvendig, for å bli bedre, å ikke reagere på angsten. Det at jeg må gjøre noe er jo en måte å unngå angsten på. Prøver heller å fortsette hverdagen slik jeg hadde tenkt, og ikke gjøre noe for å unngå et anfall. Det hjelper overhode ikke der og da, men skal visst gjøre meg bedre over tid :)
Til forsiden