Tilbake Tilbake: Angst

Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Hva gjør dere når angsten kommer?

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Hva gjør dere når angsten kommer?

mars 24 2021 - 22:08
Hva hjelper for dere? Er det noe spesifikt dere gjør for å mestre angsten? Gjerne del tips og råd og fortell om deres angst og erfaringer<3
Avatar

Tre tips fra meg

mars 24 2021 - 22:19
( som ikke alltid er nyttig når jeg selv står i det)

1. Hva er jeg redd for akkurat nå? Noe i fortiden? Redd for å dumme meg ut? Noe som jeg tror kommer til å skje? Er dette en problemstilling jeg kan gjøre noe med?

2. Hvorfor begynte jeg å tenke dette nå ? Var det ord? Lyd? Lukt? Som trigget angsten. Innse at angsten er et levende vesen som alltid vil være der v siden av deg . Men du må se på den innimellom å be den dempe seg litt, akseptere den er der . Den er ikke borte men den roper ikke så høyt.
( se filmen I have a Black dog på youtube)

3 .jeg tenker denne tanken nå og det gjør meg redd. Men det går over.det gjør den jo alltid. Neste uke? Om to dager? Kanskhe senere idag? Om 1 time?
Avatar

Re: tre tips fra meg

mars 25 2021 - 15:23
Takk for at du deler! :)
Avatar

Hei

mars 26 2021 - 14:13
Først og fremst vil jeg trekke frem det ganske vanlige tipset om å erkjenne angsten. Være helt bevisst på at den er der, at det gjør drit vondt, men du vet at det går over. Dette er naturligvis ikke alltid så lett å få til, men jeg har ihvertfall lyktes med dette noen ganger.

Det neste tipset er pusteteknikker. Her finnes det en jungel av råd og teknikker, men jeg vil trekke frem 4-8-7 metoden. Står en del om den på nettet, men kan godt gå mer inn på hva teknikken går ut på om du ønsker.


Det siste er rett og slett å skrive ned all frykten. Helst på papir. Det kan virke avvæpnende.


Dette er ihvertfall noe av det jeg gjør. Håper noe av det kan hjelpe.
Avatar

Re: Hei

mars 27 2021 - 00:23
Takk for tips nokåh1998. Har faktisk aldri prøvd 4-8-7 metoden. Gjerne fortell meg litt mer om den? Selv pleier jeg å bruke Wim Hof sin pusteteknikk hvor man tar 30 raske, dype pust (inn gjennom nesten og ut gjennom munnen) og så holder man pusten i halvannet - et minutt, tar et dypt innpust og holder pusten 15 sekunder for å så puste ut igjen. Men er åpen for å teste ut andre pusteteknikker som kan hjelpe!
Avatar

Hei igjen

mars 27 2021 - 11:22
Oi, ser jeg skrev feil. Det er 4-7-8. Puste inn fire sekunder, holde pusten i syv og puste ut i åtte. Du kan feks repetere fire ganger.
Står litt om den her: https://www.healthline.com/health/4-7-8-breathing#How-to-do-it-
Mange bruker den for å sovne , men man kan også bruke den for å stresse ned rett og slett.


Skal prøve Wim Hof sin! Er ikke det han som sitter i halvnaken i isen i blant? Tror jeg så han på en Jordan Peterson video.
Avatar

Re: Hei igjen

mars 27 2021 - 14:21
Takk for svar. Jeg får prøve det ut! :)

Jo, det stemmer! Synes han er så fascinerende, alt han får till!

Den her er fin til å begynne med: https://m.youtube.com/watch?v=0BNejY1e9ik
Avatar

Artig

mars 27 2021 - 15:25
Var ute en tur og fikk meg en tur med ekstraslagene som plutselig satte i gang, fikk panikk og rømte fra situasjonen jeg var i. Så kom jeg hjem der de ga seg. Sukk!!! Får ikke veldig mestringsfølelse nei. For når ting setter i gang så får jeg panikk og blir svært redd og greier ikke stå i det, jeg kjenne etter havner i en ond sirkel som er vanskelig å komme ut av. Den pusteøvelsen så litt spennende ut, aldri hørt om før. Skulle hatt en av og på knapp, men sånn er det ikke.
Avatar

Re: Artig

mars 27 2021 - 16:32
Det hørtes ikke noe behagelig ut nei. Kjenner meg igjen i det du sier, at det blir en vond sirkel. Jeg og kjenner fort etter og så blir det bare verre fordi jeg blir så oppmerksom på alle symptomene som kommer. Veldig slitsomt. Det er helt sykt hva angsten kan gjøre med deg. Men prøver å tenke at det er ikke farlig, det er bare angsten som herjer, det vet jeg jo inners inne. Den pusteøvelsen som jeg snakket om, av Wim Hof, hjelper meg litt med å slappe av og roe ned. Jeg går hele tiden og puster overfladisk og det gjør at jeg blir mer anspent i brystet spesielt. Så pusteøvelser som nevnt kan være til god hjelp i hverdagen.
Til forsiden