Tilbake Tilbake: Angst

Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Hjertet urolig/angst

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Hjertet urolig/angst

des 24 2012 - 00:02
Gutt/mann på 20 år, røyker ikke, har vært fysisk aktiv så lenge jeg kan huske, har spilt fotball gådd på ski osv
spiser sunt, god trent, har vært igjennom alt av utredning for hjertet, sikkert tatt 20 ekg'er og alle var normale, burde jeg fortsatt være bekymret for at noe kan være galt?
kan noe enda være galt?
hvorfor klarer jeg ikke stole på legene, imorgen er det julaften og jeg har gledet meg til og kose meg i julen med kjæresten, men nå har alt bare snudd og jeg klarer ikke være glad..
Avatar

Høres kjent ut

des 24 2012 - 14:31
Jeg har samme greia. Jeg er litt eldre da, men har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært på legevakta opp gjennom årene. Etter noen år med disse smertene, så har jeg begynt å kjenne dem igjen, men allikevel er jeg redd hver gang. Jeg har klart å roe meg ned igjen etter en stund da. Så tror du skal slappe helt av jeg.
Avatar

takk for svar : ))

des 27 2012 - 18:02
takk for svarene jeg fikk, har du noen tips i form av hvilken type meditasjon eller en plass på nettet jeg kan lese om dette? : )
Avatar

Du nissefar..

des 27 2012 - 18:45
Det går ikke ann å anbefale noen å mediterer flere timer pr dag, hvordan mener du at folk som ikke kan det i det hele tatt skal kunne gjennomføre noe sånt? Det vil bare føre til at folk misslykkes.

Det holder fint med ti til tredve minutter pr dag til å begynne med. Og ofte kreves det øvelse for å i det hele tatt å klare noe i starten.

Du kommer med flotte råd om meditasjon og det synes jeg er bra men moderer rådene dine slik at de blir realistiske for folk å følge.

Ti minutters meditasjon pr dag er toppers det også kan man heller øke etterhvert som kunnskapen øker!

Forøvrig så er det så mangt som er meditasjon, det behøver ikke å bety at man skal sitte helt i ro å høre på noen prate, det kan like gjerne være en tur i skogen el, en aktivitet som gir en person god flyt, det er meditasjon.
Avatar

meditasjon

des 27 2012 - 20:05
Jeg er enig med Solivente at 2-3 timer om dagen er litt mye for en nybegynner. Jeg ville satset på ca 15 min og mer hvis en orker. Det kan være slitsomt og frustrerende i begynnelsen fordi det er vanskelig å holde fokus, tankene vandrer.

Selv anbefaler jeg å starte med enkel zen-meditasjon. Sitt eller ligg i en posisjon som føles behagelig for deg. Tøm hodet for tanker og hold fokuset på pusten din og bare være i her og nå, øyeblikket. Pust dyp og rolig med magen. Noen ganger teller jeg eller tenker på å puste ut og inn hvis jeg er i ferd med å miste fokus. I begynnelsen tar det ikke veldig lang tid før man mister fokus og tankene går av seg selv. Start på nytt og ikke gi opp. Etterhvert går det bedre, pusten går av seg selv og man klarer å meditere lenger uten at tankene forstyrrer.

Det finnes mange måter å meditere på, dette er bare en. Men den er enkel å lære seg og gjør det enklere å lære seg andre teknikker senere. Lykke til :)
Avatar

#cookiemonster

des 28 2012 - 04:11
takk #cookiemonster dette skal jeg prøve, er dette noe som kan hjelpe mot den skyhøye pulsen og svimmelheten min?
pulsen kan plutselig stige fra og være normal 50-55 til 150 av seg selv uten at jeg anstrenger meg :((
Avatar

Mats:)

des 28 2012 - 09:57
Gå inn på nettsiden til Morten Eriksen, der ligger det en link til en gratis cd. Den er god å begynne med når du skal meditere synes jeg, kanskje du liker den også

Jeg kan ikke gi deg noen link, men adressen er morten-eriksen.no

Dette er jo ikke noe link så tror det er lov...

Avatar

meditasjon

des 28 2012 - 14:08
Om det hjelper mot at pulsen din plutselig øker voldsomt kan jeg ikke svare på eller garantere. Men å puste dypt og bruke magen, gjør at du får i deg mye oksygen som virker avslappende og du får en veldig gunstig bevegelse i mageregionen som stimulerer organene og gjør at kroppen slapper mer av. Å meditere på pusten sin har også den virkningen at man begynner å puste bedre i det daglige og det er avslappende og positivt stimulerende for kroppen i lengden. Når man stresser eller er redd, glemmer man ofte å puste eller man puster kort og ikke dypt. Det påvirker resten av kroppen. Lungene er store og til for å brukes, folk bruker ofte bare den liten del i den øvre delen av lungene. Man skal ikke puste så dypt og fylle lungene fullstendig sånn at det blir anstrengende, men puste dypt og rolig på en behagelig måte, slappe av i alle muskler.

Når man tømmer hodet for tanker og bare "føler" på å være tilstede er det veldig avslappende for psyken. Det er godt for hodet å få litt pause fra alle tankene. Man stresser ofte opp seg selv ved å ha et bestemt fokus på ting og man blir mer stresset, negativ og redd fordi man bruker for mye tid på å tenke. Å la hodet få hvile litt hver dag, gjør at man får mindre behov for å tenke ihjel ting og man klarer å se og ta ting mer som de er. Dette er en behagelig bieffekt av det å meditere, man blir mer avslappet også i det daglige. Ikke forvent at det blir bedre med en gang, men etter en uke eller to merker man det. Noen merker det nok med en gang også, det bruker ikke å ta lang tid.

Jeg kan ikke garantere noe for deg, men jeg vet selv at det gjør en mer avslappet og klar i hodet, man får bedre hukommelse og immunforsvar. Om det ikke hjelper for pulsen din, vil jeg tro du får utbytte av det på annet vis :)
Til forsiden