Tilbake Tilbake: Angst

Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Her er ting jeg kan kontrollere og ting jeg ikke kan kontrollere. (Tips mot tvangstanker)

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Her er ting jeg kan kontrollere og ting jeg ikke kan kontrollere. (Tips mot tvangstanker)

mars 17 2021 - 16:58
Dette kan jeg IKKE kontrollere:

1. Hva som skjedde i fortiden.
2. Hva som kommer til å skje fremtiden.
3. Automatiske negative tanker.
4 . Hva andre tenker om meg.

Dette kan jeg kontrollere:
1. Hva jeg bruker kroppen til. Kosthold og trening
2. Hva jeg bruker AKKURAT dette øyeblikket til.
3.Manuelle tanker - (ikke negative automatisk tanker som Jeg hadde igår. ) feks Akkurat NÅ har jeg det bra.
4. Å skille tanker ifra " jeg" . Jeg er meg. Og vet min egenverdi.
(Jeg kan ikke alltid stole på tankene mine for de kan lyve)
Avatar

Takk

mars 17 2021 - 18:36
For tips :)
Avatar

Aksept og vurdering

mars 18 2021 - 08:14
Bra Rogajente, gode tips. Og videre er det nok bra å akseptere at det kommer tanker som er uønsket, men unngå å gå inn i dem. Bare la de komme og gå. Hjernen er ikke alltid til å stole på, da den gjerne gjentar uønskede tanker. Heldigvis er det mulig å trene seg opp ved å la irrasjonale tanker passere.

1. Hvordan ville andre tenkt om dette ?
2. Hvordan ville en kjær venn reagert ?
3. Er det nå virkelig sånn at dette gir mening for folk flest ?
4. Høres dette logisk ut ?
5. Er «alarmsenteret» amygdala aktivert nå ?
6. Er jeg i forsvarsmodus eller i åpen vurderingsmodus ?
7. Hvis jeg ser på tankene stående på utsiden, virker de fornuftige ?
8. Kan hjernen og husken spille meg et puss ?

Konstruktiv kritikk på egne tanker burde være egnet til å øke logikk og rasjonell tenkning. Og dermed øke egen (og andres) helse.
Avatar

Tilleggs tips om angst.

mars 18 2021 - 09:19
Denne ( vonde)tanken jeg tenker NÅ ...

Vil den bety noe om et år?
Om en mnd?
Neste uke?
Imorgen?
Avatar

Hjerne vs virkelighet

mars 18 2021 - 10:15
Fint Rogajente :-)
——

Utfordre hjernen part 1


1. Hjernen: Folk ser på meg.
- Utfordring: Hvor mye tenker JEG omkring andres utseende ? Personen er jo den samme selv om håret er langt og kilo har kommet/gått. Er det ikke rimelig å tro at også andre tenker omtrentlig like lite på ytre kjennetegn ? Men er mer opptatt av personen på innsiden. Som jeg.

2. Hjernen. Folk vil ikke vite av mine problemer.
- Utfordring: Folk får respekt av ærlighet, og verdsetter slikt. Da er det vel bedre at jeg er mer åpen. Åpenhet gir inntrykk og bevegelse.

3. Hjernen: Folk liker ikke variasjon.
- Utfordring: Er det ikke mer rimelig å tro at folk liker forskjellige historier enn samme A4- historien ? Variasjon er vel bedre enn repetisjon ?

Avatar

Angst-Hjernen liker å ha det " perfectly misrable "

mars 18 2021 - 17:47
Jeg selv ( og mange andre kjenner) føler seg tryggest når enten angsten er høyaktiv eller nøytral modus.

Da vet hjernen iallefall hva den får .
Det kjente er det tryggeste.
Selv om det er vondt.

Å føle på glede / glede seg til noe er skummelt og uvant.
Fallhøyden er større fra topp til bunn.
Det er vanlig at hyggelige opplevelser føles ubehagelig, fordi angsten lager frempek på alt det gale som KAN skje.

Avatar

Hjernens primitive reaksjon

mars 18 2021 - 17:56
Amygdala er en primitiv følelsesstruktur i hjernen som er følelsesstyrt og reagerer superraskt.

Instinktene fra amygdala kan redde oss ut av farlige situasjoner, med for eksempel slanger, men instinktene fra amygdala er ikke alltid korrekte. Noen ganger må andre momenter virke inn for å overkjøre de primitive signalene og rettlede oss.

Det er gjort mange forsøk og en rekke validerte og testede forskningsstudier på amygdala. Det som går igjen, er at man bør være obs/kritisk på raske slutninger/panikk. Det er ikke alltid den første «magefølelsen» stemmer. Amygdala er superkjapp og følger vante mønstre, den er fra oldtiden. Bruk skråblikk på noen reaksjoner, og utfordre de med rasjonell tenkning.
Til forsiden