Tilbake Tilbake: Angst

Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Destruktiv grubling

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Destruktiv grubling

april 25 2019 - 10:09
Hei. Er det noen her som har noe erfaring med hvordan man kan slutte med destruktiv grubling og overdreven bekymring? Noe som hjelper eller noen tiltak man kan gjøre som fungerer? Hva har fungert for dere?
Avatar

Re: Destruktiv grubling

april 25 2019 - 10:42
Ingvard Wilhelmsen har noen foredrag liggende på internett, og han har skrevet noen bøker som også finnes på biblioteket hvis du ikke vil kjøpe. Han er psykiater som har jobbet et langt liv med å hjelpe folk til å få det bedre. Jeg opplever hans metoder som befriende og konstruktive.
Avatar

Har fått noen tips av coach samt lest bøker

april 26 2019 - 20:25
Echart Tolle har fine bøker om mindfullness og å legge fra seg fortid/ fremtid.

Jeg går til coach og hun har gitt meg noen strategier:

Når hjernen er overbelasta og " nede" så går den på autopilot. Dette er en faktisk fysisk skadet , eneste måten å fixe den er å ta over manuelt og det krever masse trening og arbeid.

Du må akseptere at tankene er der, men la være å bli " oppslukt" av de.
Når de kommer må du anerkjenne de som " bare en tanke" og ikke noe som er en del av deg.

Supervanskelig, trener på det selv.
For når en angstfull katastrofefølelse kommer så tar den nå en kort kontroll over meg , og ikke dagevis som før.
Avatar

Svar

april 28 2019 - 15:31
Tusen takk for fine svar :) skal gjøre litt reaserach om de personene som er blitt nevnt! Takk for gode tips :)
Avatar

Hei

mai 10 2019 - 16:42
Det kan hjelpe å ha et fast tidspunkt på dagen som du setter av til å gruble om bekymringer.Kanskje for eksempel 10 minutter.Så kan du lettere unngå det ellers.Flere idrettsfolk bruker den teknikken.
Avatar

hallo

mai 10 2019 - 22:31
jeg også grublet og bekymret meg helt sykt mye
dette var før jeg begynte på medisiner i 2006
etter det så gled det over sakte men sikkert
om man kan trene seg opp til ikke
ja så ingenting bedre enn det
personlig har jeg vanskeligheter
feks med originals råd
for er jeg grublete og/eller bekymret
så sitter det i hele meg
gud og det er hardt :(
Avatar

Hei

mai 10 2019 - 22:59
Det er vanskelig å si for man kan ikke bestemme seg nå bekymrer jeg meg mindre det kaster seg over en og holder og holder på til man blir utslitt.jeg tror noen ganger at mennesker er av naturen slik at noen har det i seg og da er det vanskelig å gjøre noe med det men ikke umulig.
Til forsiden