Tilbake Tilbake: Angst

Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Angst og mindfulness

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Angst og mindfulness

jan 20 2013 - 20:29
Har noen der ute gode erfaringer med bruk av mindfullness i forhold til ulike angstplager? Selv har jeg noen års erfaring med agorafobi, og har kommet til at åpenhet og deling av erfaringer på godt og ondt gjør godt. :-)
Avatar

mindfullness

jan 20 2013 - 20:46
jeg er selv med i ei gruppe som jobber med mindfullness. har akkurat startet. 2. gangen til uka. jeg må innrømme at jeg selv er litt usikker på denne typen behandling/metode. skjønner ikke helt hvordan det kan hjelpe. men jeg har bestemt meg for å gi det en sjansejeg har selv agorafobi, og unnvikende personlighetsforstyrrelse blant annet. så derfor jeg kom med der. fordi den personlighetsforstyrrelsa har en del likheter med borderline, som da kurset er laget for. hadde vært fint om noen kunne fortalt positive opplevelser med denne type metode/behandling ?
Avatar

Prøver og prøver.

jan 20 2013 - 20:59
Jeg sliter med emetofobi og litt agorafobi, og prøver, men får det ikke til. Jeg har lest boka, og det høres veldig logisk ut, men teknikken feiler hos meg. Men nå er jeg ikke flink til å meditere heller, prøvd å lære meg det i snart 20 år, men får det ikke til. Bare sovner eller får tankespinn.
Avatar

Ingrid78

jan 20 2013 - 21:46
kansje du kunne prøvd å gå i ei gruppe som bruker mindfulness som metode og behandling ? så kanskje du får lært deg det ordentlig, og trent på det? den type gruppe jeg går lærer vi å bruke mange forskjellige mindfulness-øvelser. og ikke alle funker for alle. men et eksempel jeg kan ta, er at du ser på klokka. også når viseren står eks på 12. ser du bort. og når du trur det har gått 1 minutt. så ser du på klokka igjen. men da er det viktig at du ikke teller. men prøver å kjenne etter hva du selv trur. og være der, og ikke forsvinne inn i tankene dine. du kan også sette deg ned, lytte til lyder rundt deg. beskrive de for deg selv, kjenne på hjerte ditt, hvilken rytme det har. pusten din. og bare kjenn etter hva som skjer akkurat nå. og ikke hva som skjedde for 2 år siden, eller hva som skjer om 2 år. men hva som skjer nå.

bra du har prøvd. og det er vanskelig. trengs mye trening. og tolmodighet. og det må jobbes med hele tiden. flere ganger om dagen.
Avatar

Grupper

jan 20 2013 - 21:55
Men hvor finner jeg sånne grupper? Aldri hørt om at sånne eksisterer jeg. Har kun fått tips om boka fra en annen som har brukt den som hjelp.
Avatar

Ingrid78

jan 20 2013 - 22:01
jeg går på noe som heter ROBUST. det er innenfor DPS (distrikspsykiatrisk senter), der jobbes det med noe som heter dialektisk atferdsterapi (DBT). men usikker på hvor andre steder du finner det. for jeg går i behandling i møre og romsdal. og den gruppa jeg går i, er fra starten tenkt for pasienter med borderline. og personer med selvskadings og suicidal problematikk + spiseforstyrrelser. jeg har ikke borderliner, men unnvikende personlighetsforstyrrelse. noe som har noen like trekk. og derfor fikk jeg være med i den gruppa. jeg vil anbefale deg å høre med en DPS der du bor. og høre om de har noe de kan tilby deg der. jeg er desverre veldig fersk på dette område. og veit bare om denne i møre og romsdal.
Avatar

Det enkleste

jan 20 2013 - 22:05
er å følge en guidet meditasjon. Jeg hadde aldri i verden klart å meditere helt på egen hånd.

Lån en cd på biblioteket feks, da er det bare å legge seg ned å lytte. Evt så finnes det live meditasjoner på nett som en kan være med på. Runar Halonen har en gruppe på face, der går det ann å se når han har meditasjoner. Jeg synes hans opplegg fungerer veldig bra.

I gruppe syntes jeg det bare blei kleint, klarte ikke forkusere eller å slappe av, det gjør jeg best hjemme.

Det skal være vanskelig å meditere til å begynne med så blås i det, det er bare å hanke seg inn igjen når en faller ut så blir det bedre etterhvert.

Avatar

solivente

jan 20 2013 - 22:08
joda, du har helt rett. det blir litt kleint å gjøre det i gruppene. men slike små som jeg fortalte om iste. de er greie i gruppene. for da slipper du å si/gjøre så mye. samme er også med fargelegging. ei spess tid. også når tiden er ferdig, skal du slutte.

men det er jo slik at på gruppen, så lærer du hvordan du skal gjøre det. også kan du gjøre det hjemme etterpå i ro og fred. det er bare en gjennomgang så du lærer det. og det er ikke alltid at det funker første gangen. det handler om trening. og noen ting passer bedre enn andre ting for hver enkelt person.
Avatar

Det

jan 20 2013 - 22:17
er vel noe med oss som har angst, alt vi kan gjøre via nett er alltid best, hjemme bra, borte fælt hehe ;)
Avatar

joda

jan 20 2013 - 22:27
har selv angst. så veit hvordan det er å måtte dra ut. men jeg har bestemt meg for at jeg vil prøve. jobbe med det. og i mange år har jeg surret rundt på internett. for å prøvd å løst alt sammen selv, men opplevd da at det faktisk blir værre. for at det er så masse rart på internett. at det blir litt som at om en søker på sykmptomer på hjernesvulst, så finner du ut etter 15 minutters lesing at du faktisk har hjernesvulst. fordi du kjente igjen noen av symptomene. men ja. det finnes mye en kan finne på nette som kan hjelpe også. men selv har jeg ikke klart det. etter 10 år med leting. så jeg bestemte meg for å forsøke hjelp utenifra. og det er overhode ikke lett. det er jeg fult klar over. men det er jo opp til hver enkelt person hva en synes hjelper mest. og det er noe som en må finne ut av. men det er ov å komme med tips, etter egne erfaringer ;)
Avatar

mindfulness

jan 21 2013 - 18:27
Jeg har selv lagt inn guidede øvelser på mobilen og tar noen runder med disse innimellom, og særlig hvis kropp og tanker koker. Syns det fantastisk å koble om og koble ut alt annet for ei stund og kun kjenne roen som setter seg i kroppen. I alle fall for ei stund. Tenker at det jeg vil få til, er å kunne hente frem disse redskapene underveis når kropp og sinn koker på feil tidspunkt. Håper jeg får det til.
Avatar

Itunes

jan 23 2013 - 08:24
Hei,

Sjekk på Itunes Store. Der ligger det noe. Jeg bruker to podcaster av Lisa Dale Miller. De er helt ok. Hun forklarer veldig bra. Bare søk på på "mindfulness" og se under podcaster.

Har ikke lang erfaring med det, men det har blitt lettere for meg når jeg ikke lukker øynene i begynnelsen og ikke forventer for mye av meg selv. Det er ikke nødvending å havne helt i "transe" heller. Det er oppmerksomheten som betyr noe.

I tillegg er interessant å se under ITunes U-samlinger på The New Psychology of Depression. Der finner dere noen fine intervjuer av Mark Williams.

Lykke til.
Jeg planlegger forresten å delta på kurs. Bor i Osloområdet, så det er nok av tilbud. Men det koster litt da.
Avatar

Mindfulness = sinnsro : )

jan 23 2013 - 10:02
Mindfulness er sinnsro, og alle former for meditasjon som gir deg sinnsro har samme virkning.

Først vil jeg si at min erfaring er at meditasjon er svært nyttig, men det krever tålmodighet. Tålmodighet, tålmodighet og tålmodighet. Det er viktig å ha selvdisiplin til å meditere daglig, om enn ikke mer en 10 min om dagen. 5 min to ganger om dagen er bedre enn 10 min èn gang om dagen. Men, det er bare en liten investering for bedret livskvalitet, spør du meg.

Jeg er også en ”borte bra, men hjemme best”. Men, når det kommer til meditasjon er det svært nyttig å være med i en gruppe. Nett-meditasjon er en mulighet, men helst som et tillegg. Når det kommer til meditasjonsgrupper, er det allikevel dørstokkmila som er verst, for mitt inntrykk er at alle i slike grupper strir med noe. Enten angst eller så er det den berømte ”veggen”, eller så er det stress-kropper. Er det en plass som prestasjon virkelig ikke er tema, annet enn din egen for deg selv, er det i slike grupper.

Jeg vil også anbefale å laste ned enn app., f. eks mindfulness av ”mulx” (grønt sirkel-ikon). Det er fine guidede meditasjoner med fin bakgrunnsmusikk. Nybegynner-meditasjon, men også veldig fin som hverdags-meditasjon med korte seanser. Så lenge du har tlf med deg kan du ta en kort seanse, enten på buss eller mens du venter på ett eller annet.

Takk for tipset, Sola, om RH. Jeg vil også tipse om gratis live-meditasjon av Morten Eriksen via hans hjemmeside. Stort sett hver mandag. Prat via kanalisering (i større grad åndelig), samt meditasjoner. Det er flere hundre, nærmere 700 pers. som er med hver uke, så dette er ganske populært.
Til forsiden