Tilbake Tilbake: Angst

Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Angst/indre uro

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Angst/indre uro

nov 1 2020 - 10:27
Jeg strever fortiden med en imdre uro som jeg tror har med en følelse av mislykkethet. Prøver å tenke at jeg ikke er det. Men i en verden der status er høyt verdsatt så er det vanskelig. Mindre muligheter.

Noen som kjenner litt på dette? Håpløshet er en vanskelig følelse. Hvordan takler dere det?
Avatar

Redsel og indre uro

nov 1 2020 - 11:15
Hei!
En følelse av mislykkethet har ofte et utspring at diskvalifiserer seg selv i situasjonen og ofte i relasjoner til andre.
En tenker at en gjør feil, at de andre synes jeg er dum, at de synes jeg sier dumme ting, at de andre synes jeg er stygg osv.
Altså er dette dine tolkninger av hvordan andre oppfatter deg. Dersom du hadde intervjuet de og spurt om de virkelig tenkte disse tingene om deg ville de si noe sånt som: Hva, det har vi da aldri tenkt.
Min erfaring med å komme ut av redsel eller indre uro er å godta et den er der. Det hører altfor enkelt ut men virker faktisk veldig bra.
Tenk deg dersom du gjør det motsatte. At du kjenner at redsel eller uroen kommer og du kjenner at den kommer så får du mere redsel og uro fordi du ikke vil at den skal være der.
En god metodikk delt opp i trinn du kan øve på og som beviselig hjelper:
1. En situasjon oppstår. Det er den ytre påvirkningen og som er det som setter i gang redselen eller uroen.
2. Kroppen din reagerer. Kjenn etter om hva som skjer med deg på muskelmessig (spenning av muskler, stivhet, skjelven osv)
3. Inni deg oppstår det uro. Hjertet banker fortere
Disse første 3 trinnene er viktig fordi de kan gi deg forklaring/kartlegging på hvilke situasjonen som gjør at det setter i gang redsel og uro. Og de kan gi deg signaler som du etterhvert blir gjort oppmerksom på og som du i trinnene nedenfor kan gjøre noe med.
4. Kjenn etter om redselen/uroen kommer og for å roe deg ned skal du telle baklengs ned fra 10 og hoppe over et tall for hver gang du teller. Det gjør at du blir tvunget vekk fra den følelsesmessige delen av hjernen inn til den fornuftige delen av hjernen for å kunne gjøre denne nedtellingen.
Tell rolig: 10 - 8 - 6 - 4 -2-1 og pust med magen et dypt åndedrag. gjenta tellingen og pustingen 2 ganger.
Det som er bevist når du gjør dette vil hjerterytmen og blodtrykket senkes og at fornuft delen av hjernen igjen overtar kommandoen.
5. Etter å ha telt skal du si til deg selv:
Redselen og uroen får bare lov til å være der.
Istedenfor å fyre opp for den gjør du noen helt annet og det er å gi deg selv lov til at det er en del av deg og det gir den en fundamental omsorg.


Avatar

Re: Angst/indre uro

nov 1 2020 - 14:38
1. Situasjon: Jeg har en samtale om økonomi, investering, inntekt, sparing eller jobb. Innser at jeg ikke strekker til.

2. Kroppen reagerer med å knyte seg sammen, pulsen går raskere, ubehagelig følelse når jeg puster, lei seg følelse og kaotiske/dirrende tanker.

3. Ja da har det oppstått indre uro som eskalerer til håpløshet, tragiskfølelse, mislykkethet og mange andre destruktive følelser.

4. Håper at verktøyet med å tenke er en slags distraksjon som gjør at fornuft delen tar over igjen. Men her har jeg noen litt leie mønstre jeg har begynt å jobbe med Det er at fornuften prøver å bevise at de følelsene jeg har følt stemmer. Synes det er mønstre som er vanskelig å komme ut av. Jeg har ingen utdanning, jeg tjener lite, jeg synes det er skummelt å studere, leilighet kan jeg se langt etter osv. Det er vel egentlig å rakke ned på seg selv.

5. Ja det er viktig å akseptere uroen og ikke ønske den bort. Ta vare på den fordi det er noe sårt. Men hvordan gjør en det?

Tusen takk for svar Dagbad20. Det var veldig lærerikt. Det er spennende med utvikling selv om det også er litt skummelt. Ser at du bruker redsel istedenfor angst. Det kan jeg nok identifisere meg i.

Avatar

altså

nov 1 2020 - 17:48
håplöshet
er vanskelig
og du har negativiteten
som spilles om igjen og om igjen
alt er så fuckings svart
men husk virkelig da
bryteren til lyset
den står i mörket!
du vil finne
veien ut etterhvert ;)
Avatar

Oversikt

nov 1 2020 - 18:59
1. Situasjon:
I mange tilfeller kan det være godt å få en oversikt. En oversikt kan selv om en vet at alt ikke er helt ok gi en tilfredstillelse og en slags trygghet ved at en har bedre kontroll.
For nå få til dette ville jeg tatt de tingene du sliter med punkt for punkt og satt ned på en liste. Til høyre på liste lager du 4 1,2,3,4 kolonner hvor overskriften er:
1. Er det noe jeg kan gjøre som kan bedre situasjonen.
2. Her skriver du ned eventuelt ting du kan gjøre.
3. Skriv ned hvordan du har tenkt å gjennomføre det du ønsker å gjøre.
4. Skriv ned når du vil starte opp.

2 og 3.
Hva styrer følelsene dine og hva kommer først av følelser og tanker. Dersom du havner på at tanken kommer først og at det er tanken som utløser følelser så finnes det en metodikk på å få styring og kontroll.
Tenk deg ABC der A er situasjonen som oppstår, B er tanken du får av situasjonen og C er følelsene og uro i kroppen.
Dersom situasjonen A er økonomi vil tanken B kanskje være. Dette klarer jeg ikke, Det kommer ikke til å gå. Slik kan tankene spinne videre med diskvalifisering av deg selv til alt blir negativt. Disse tankene vil igjen føre til at du opplever redsel, sinne og kanskje tristhet i C. Det er derfor særdeles viktig at du bryter dette og stedet å bryte det på er i B der tankene oppstår.
Og hvordan skal du få til det? Alle tanker som diskvalifiserer deg er såkalte søppeltanker som bare er der form å skape redsel, tristhet og sinne. Her kommer det viktigste: Ta for deg di negative tankene du får og skriv de opp på en liste. Til høyre for lista lager du 3 kolonner 1,2,3,
I kolonne 1 skriver du ned hvor mye du tror på den negative tanken med en skala fra 0-100 der 0 er at du nikke tror på og 100 er at du tror på den 100%. Eksempel er tanken: "Dette klarer jeg ikke" Kanskje du tror på den 70%.
Så er det i kolonne 2 spørsmål om det kan finnes en alternativ tanke. Skriv ned den alternative tanken. Eksempel til alternativ tanke kan være: "Jeg har klart det til før" eller "Dette kan ta litt tid men jeg får det til til slutt".
I kolonne 2 skriver du ned prosent hvor mye du kan tro på den alternative tanken. Eksempel kan være 80%.
I kolonne 3 velger du hvilke tanke du vil tro på.
Når du har bestemt deg for å tro på den alternative tanken vil det være lettere å kaste vekk søppeltanken.
Ved neste gang du kommer til en slik situasjon som vekker negative følelser eller uro i kroppen vil du kunne vite at nå har det vært en diskvalifiserende tanke som lager trøbbel igjen. Dette må en øve på men til slutt blir det enklere og tro meg, troen på en selv vil gi deg livsglede.
Denne form for mestring vil styrke fundamentet ditt.
Når livet er fullt av negative tanker som skaper redsel, tristhet eller sinne finnes det ingen eller lite plass til glede.


Avatar

Oi dette må fordøyes litt!

nov 1 2020 - 22:16
Tusen takk igjen Dagbad20. Jeg skal cirkelig jobbe litt med dette. Tusen takk. Blir jo helt imponert av deg!

Takk til deg også Aliengang72. Ja det blir brutalt svart npr det står på. Men jeg har lyse tider også og derfor jeg kanskje klarer å jobbe litt med meg selv. Så jeg må bare fortsette med det. Nå bruker jeg denne siden her veldig mye!

Jeg skal jobbe med de tipsene jeg får og ksnskje konne tilbske til dere etterhvert. Må ta det litt gradvis.
Avatar

Situasjon !

nov 8 2020 - 06:31
Jeg får en melding av en på tinder som jeg blir usikker på. Han skriver om en interesse jeg har, som han ikke liker. Han går i forsvar istedenfor å se usikkerheten min. Han svarte ikke på ett spørsmål som jeg egentlig hadde trengt svar på. Tror det var ett håp som gikk i knas.

Får trykkende følelse i brystet, har lyst til å gråte (ubehagelig for meg), håpløshet, tragiskhet, utålmodighet og handlingslammelse

Jeg tro det er en viktig påminnelse om at jeg ikke er helt ferdig i min reise i bearbeiding.

Akseptere at følelsene kommer, registrere at dem er her uten å gå inn i de.
Redselen og uroen får bare lov til å være der.
Jeg gir meg selv lov til å føle at tanken er en del av meg og det gir den en fundamental omsorg.
Til forsiden